Onderzoek Touring: duurste fietshelm niet altijd veiligste
22 september 2021
Mobiliteitsorganisatie Touring heeft vlak voor het WK Wielrennen samen met zijn Duitse tegenhanger ADAC veertien populaire fietshelmen voor volwassenen onderzocht. Opvallend: niet de duurste, maar één van de goedkopere modellen beschermt het best bij fietsongevallen. De mobiliteitsorganisatie concludeert dat de prijs geen leidende factor mag zijn wanneer je een fietshelm kiest. Zichtbaarheid en fietsgedrag zijn belangrijkere vuistregels.
Eerst het goede nieuws: de veertien geteste fietshelmen bieden allemaal een goede bescherming bij fietsongevallen. Maar Touring en ADAC stelden wel een aantal opmerkelijke verschillen vast qua bescherming, comfort en materiaal. Wie vooral waarde hecht aan bescherming is volgens het onderzoek het beste af met de Urban Plus van Fisher. De helm van 45 euro haalde de hoogste beschermingsscore. Dat in tegenstelling tot de Omne Air Spin van het merk POC (kostprijs €160 euro) die de laagst score qua bescherming haalde van de veertien geteste helmen. Als je naast bescherming ook veel belang hecht aan comfort en het gebruikte materiaal, dan kies je best de city i-vo MIPS van Uvex (€120). De City 500 Bowl van B’Twin (€35) kreeg de minst goede beoordeling. Maar ook die helm biedt voldoende bescherming.
5 vuistregels voor een goede helm
Een helm dragen bij het fietsen is uiteraard beter dan geen helm dragen. Verschillende studies tonen dat het risico op een ernstig hoofdletsel vermindert met 60% wanneer een fietser een helm draagt. Bovendien had 37% van de dodelijke slachtoffers die geen fietshelm droegen wellicht nog geleefd als ze een fietshelm hadden gedragen. Toch is het belangrijk om met verschillende elementen van een fietshelm rekening te houden. Touring beseft dat er naast de veertien onderzochte helmen nog tal van andere exemplaren bestaan. Daarom geeft de mobiliteitsorganisatie vijf vuistregels mee voor een goede helm.
- Koop nooit een helm zonder hem gepast te hebben.
Een helm moet comfortabel en juist zitten. Controleer daarom altijd hoe gemakkelijk je de helm kunt afstemmen aan de maat van je hoofd, maar ook hoe gemakkelijk de kinriem opent en sluit. Test ook of de helm tijdens het fietsen even goed past, zeker als je een bril draagt. Daarom raadt Touring aan om steeds langs te gaan in een fysieke winkel waar je verschillende helmen kan passen en al fietsend de helm kan uitproberen.
- Controleer de zichtbaarheid
Een groot deel van de fietsongelukken gebeurt omdat de fietser niet voldoende zichtbaar is. Touring raadt daarom aan om een helm te kiezen die minstens reflecterende elementen heeft over de helmschaal en de kinband. Een helm met een lichtje is uiteraard nog beter. Ook helmen in lichte kleuren, zoals geel of wit, zijn zowel overdag als ’s nachts beter zichtbaar.
- Vervang een helm na een val
Zelfs al lijkt er niets mis met je helm na een val, koop toch maar een nieuwe. Onzichtbare schade kan de schokdempende werking van je helm hebben aangetast. Koop daarom ook best geen tweedehands helm. Dat betekent niet dat een nieuwe helm duur hoeft te zijn. Sommige ongevallenverzekeringen voor de fiets betalen een nieuwe helm terug als je met je vorige gevallen bent.
- Controleer het materiaal
Helmen moeten bestand zijn tegen hitte en mogen geen chemische stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de huid. Dat controleer je via officiële labels aan de binnenkant van de helm. Een helm die door de hitte vervormt of huidirritaties veroorzaakt, zou alleen maar de veiligheid ondermijnen. Check daarnaast ook of de helm verluchtingsgaten heeft. Niets zo onaangenaam als een te warme helm.
- Kies in functie van hoe je fietst
Tot slot is het belangrijk te kijken waarom je fietst. Doe je dat voor de sport of louter om te gaan werken. In functie daarvan kies je een ander typehelm. De ‘urban’ of ‘city’ helm is boller en minder aerodynamisch dan een racehelm, maar wel eleganter. Dat maakt de urban of city helm beter geschikt voor je woon-werkverkeer. Racehelmen zijn voor de sporters onder ons.