Belg vindt weg naar restaurant terug

Onderzoek verdeler van kassasystemen Lightspeed

De Belg weet de weg naar zijn/haar favoriete restaurant weer te vinden. Bijna 40% zegt in augustus nog eens een keer op restaurant te willen gaan. Eind vorig jaar – in november 2020 – was dit nog maar 23%. 48% is van plan om even vaak terug op restaurant te gaan als vóór de pandemie. Vaak op restaurant gaan zit er wel nog niet in: amper een kwart gaat deze zomer elke week op restaurant. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1024 Belgen afgenomen in juli 2021 door Lightspeed, het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers kunnen vereenvoudigen, opschalen en een uitzonderlijke klantervaring kunnen bieden. De redenen waarom consumenten toch nog twijfelen om buitenshuis te tafelen: ze zijn het door de lockdowns niet meer gewoon, hebben het financieel moeilijker of hebben nog steeds schrik om corona op te lopen.

De horeca is bijna twee maanden volledig opnieuw open, maar dat betekent niet dat de Belg de weg naar zijn favoriete restaurant of brasserie helemaal heeft teruggevonden. Amper één op de vier Belgen (24%) geeft – ondanks de zomervakantie – aan volgende maand meer dan één keer per week op restaurant te gaan. Wie wekelijks uit eten gaat, doet dat vooral om verloren tijd in te halen (16%) of omdat hij/zij vreest dat de horeca misschien wel opnieuw dicht zou kunnen gaan na de zomer (7%).

Vier op de tien Belgen (38%) geven echter wel aan dat ze in de maand augustus toch nog één keer op restaurant zullen gaan. Dat is een stijging met 15% ten opzichte van november 2020 – enkele weken na de tweede sluiting van de horeca – toen amper 23% zin had in een restaurantbezoek.

Er zijn echter ook veel Belgen die nu nog steeds weigerachtig staan ten opzichte van een restaurantbezoek: 38% zal in augustus helemaal niet uit eten gaan. Volgens Sam Bursens, Manager Business Development Benelux bij Lightspeed, zitten er verschillende redenen achter de terughoudendheid van de Belg:

"Hoewel veel restaurantbezoekers enthousiast zijn om terug naar hun favoriete bar of restaurant te gaan, geven heel wat Belgen aan niet de financiële mogelijkheden te hebben om aan ‘revenge spending’ te doen. Maar er is ook goed nieuws: een kwart van de Belgen gaat minstens één keer per week op restaurant en 10% zegt zelfs 3 keer per week of meer te gaan. Die steun van de consument is voor onze lokale horeca enorm belangrijk."

Cash betalingen zijn passé

Nog opvallend: wat betreft de betalingsmogelijkheden zegt 4 op de 10 Belgen (38%) een restaurantbezoek over te slaan als er niet met kaart betaald kan worden. Amper een kwart van de klanten verkiest nog om cash te betalen. 53% zegt liever met de kaart te betalen omdat dat tijd bespaart en de helft verkiest contactloze betalingen omwille van de hygiëne. 91% van de klanten ziet voordelen in het betalen met kaart of smartphone in plaats van cash.

Hoewel 7% van de Belgen nog bang is om terug op restaurant te gaan, zien we dat 49% van de Belgen om hygiënische redenen de voorkeur geeft aan contactloos betalen. Wij geloven dat Lightspeed hier is om bedrijven te helpen van de digitale technologieën te gebruiken om deze trend sneller te laten aanslaan en ervoor te zorgen dat consumenten eerder terugkomen naar de restaurants.

Sam Bursens, Manager Business Development Benelux bij Lightspeed

Het onderzoek licht ook de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche toe. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren blijken de belangrijkste voordelen zijn (42% en 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen, en bezorging (21%) en de mogelijkheid om met verschillende methoden te kunnen betalen (34%) zijn belangrijke voordelen.

 De afhaal- en bezorgopties worden zeer gewaardeerd door de Belgen. Uit ons onderzoek blijkt nogmaals dat de kanalen waarmee horecaondernemers in het afgelopen jaar hun hoofd boven water hebben kunnen houden, hun populariteit niet verliezen. Het zit in het bloed van horecaondernemers om gastvrij te zijn naar alle gasten. Als ze daarbij zo veel mogelijk innovatie toepassen, staat er niks anders dan een succesvolle zomer op hen te wachten.

Sam Bursens, Manager Business Development Benelux bij Lightspeed

***

Over de cijfers

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lightspeed bij een representatief staal van 1024 Belgen. De bevraging liep tussen 14 juli 2021 en 19 juli 2021.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD).

Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen.

Bezoek voor meer informatie https://www.lightspeedhq.be/

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico's en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico's, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins

Tiffany Mestdagh

Bepublic Group

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be