Onvoorwaardelijke zorg voor kinderen is noodzaak voor beter toekomstperspectief

SOS Kinderdorpen lanceert internationale campagne op Kinderrechtendag

Op 20 november, Internationale Dag van de Rechten van het Kind, lanceert SOS Kinderdorpen een internationale campagne om het belang van onvoorwaardelijke zorg te onderstrepen voor alle kinderen. Uit een nieuw rapport van SOS Kinderdorpen blijkt dat kinderen die geen onvoorwaardelijke zorg en liefde krijgen in hun vroegste levensjaren, minder goed presteren op school, concentratieproblemen hebben en minder sterke sociale vaardigheden ontwikkelen.


SOS Kinderdorpen, de internationale ngo die zich inzet voor kinderen zonder ouderlijke zorg en kinderen uit ‘risicovolle’ gezinnen, heeft berekend dat vandaag 220 miljoen kinderen wereldwijd, of 1 op 10, opgroeien in kwetsbare familiale omstandigheden. Daarbij gaat het over kinderen die om verschillende redenen niet bij hun ouders opgroeien of over kinderen waarvan de ouders niet tegemoetkomen aan de fundamentele fysieke en emotionele noden van hun kind. In België is dit het geval bij 1 kind op 25.

Om duidelijk te maken dat geen enkel kind alleen zou mogen opgroeien - feitelijk of figuurlijk - lanceert SOS Kinderdorpen een nieuwe internationale campagne: ‘No Child Should Grow Up Alone’. De ngo ondersteunt haar prangende boodschap met een ontroerend filmpje van gezinstaferelen overal ter wereld, waarin ze aan een aantal kinderen de vraag stelt: ‘Toon ons hoeveel je mama of papa om je geeft’. De jammere conclusie is dat 1 op 10 kinderen niets kan tonen.

‘Care Effect’: elke geïnvesteerde euro levert maatschappij 4 tot 9 euro op

Het maatschappelijke doel van de campagne is niet te verwaarlozen. Uit een nieuw rapport van SOS Kinderdorpen, getiteld ‘Het Care Effect’, blijkt dat kinderen die niet de onvoorwaardelijke zorg en liefde krijgen die ze nodig hebben in hun vroegste levensjaren, minder goed presteren op school, concentratieproblemen hebben en minder sterke sociale vaardigheden ontwikkelen. Dit heeft een negatieve impact op hun toekomst.

“Kinderen die geen warme basis krijgen, worstelen ook in hun latere leven om hun potentieel te bereiken. Ze zijn vaker werkloos, lijden vaker aan verslavingen en depressies en verzeilen sneller in de criminaliteit. Dat brengt grotere kosten voor de samenleving met zich mee. Maar het omgekeerde blijkt ook waar: geef kinderen uit kwetsbare gezinssituaties zo vroeg mogelijk liefdevolle ondersteuning en zorg, en ze zullen zich beter ontplooien als volwassene en meer bijdragen aan de maatschappij.”
Hilde Boeykens, directrice van SOS Kinderdorpen

Verschillende studies aan de universiteit van Harvard, treden deze stelling bij: elke euro die je investeert in de ontwikkeling en zorg van een kwetsbaar kind, zal de samenleving 4 tot 9 euro opleveren in de toekomst.

SOS Kinderdorpen wil overheden, bedrijven, ouders, scholen … wijzen op het grote belang van ‘Het Care Effect’.

“We moeten ervoor zorgen dat onze kinderen een liefdevolle thuis krijgen, zodat zij later kunnen uitgroeien tot sterke volwassenen die onze samenleving ondersteunen. En zodat het niet andersom hoeft te zijn.”
Hilde Boeykens, directrice van SOS Kinderdorpen

Klik hier voor een link naar de campagne op YouTube of bekijk het filmpje op Facebook.


OVER SOS KINDERDORPEN BELGIË

  • SOS Kinderdorpen biedt kinderen die er alleen voor staan een liefdevolle thuis, waar zij een zorgzame ouder hebben en ze opnieuw gewoon kind kunnen zijn.
  • SOS Kinderdorpen is werkzaam in 134 landen, waaronder België.
  • Wereldwijd groeien meer dan 78.000 kinderen op in één van de 560 SOS Kinderdorpen.
  • Via 630 SOS familieversterkende programma's ondersteunt de organisatie ruim 420.000 ouders en kinderen.
  • In België is SOS Kinderdorpen actief in Vlaanderen met het Simbahuis en Hejmo, en in Wallonië met het SOS Kinderdorp Chantevent.

The Care Effect.pdf

PDF - 960 Kb

Tom Moons

Communicatie, SOS Kinderdorpen

Karlien Collen

Communicatie, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be