Opinie - 'Belgische belegger verdient nog transparantere communicatie'

De gedragsregels voor makelaars die beleggingen en beleggingsverzekeringen aanbieden zijn één jaar van kracht en hebben hun effect niet gemist. Ik stel met genoegen vast dat de cowboys er voor een groot deel uit zijn. Toch is de ideale wereld nog veraf. Belgische beleggers verdienen een nog transparantere communicatie.

Door Frank Peeraer CEO van onafhankelijk financieel tussenpersoon Fortuna Financial Group

Misschien stonden ze ook wel al eens aan uw deur met onwaarschijnlijke beloftes: tien procent rendement op tien jaar tijd als je belegt in deze goudmijn. Later bleek dan dat de goudmijn nog ontgonnen moest worden, en voor je het wist was je adviseur verdwenen met de noorderzon en mét je zuurverdiende centen. Vandaag zwaait de Belg die alternatieven zoekt voor de lage rendementen van het spaarboekje, zélf de scepter in beleggingsland. En dat is mede dankzij uitgebreide gedragsregels die precies één jaar geleden van kracht werden. Op 1 mei 2015 trad immers de wet van 30 juli 2013 in werking. Die wet breidde de MiFID-gedragsregels (voluit de Markets in Financial Instruments Directive) uit tot de verzekeringssector. De zogenaamde AssurMiFID-regels hadden ook een impact voor de makelaars die beleggingen en beleggingsverzekeringen aanbieden.

Op een jaar tijd is er veel veranderd. De gedragsregels verplichten ons en andere financiële tussenpersonen om de klant beter te leren kennen voordat we hem een beleggingsproduct aanbieden. Het is niet omdat je dokter in de geneeskunde bent dat je kaas gegeten hebt van beleggen. Je moet als belegger dus vertrouwen op het advies van je financiële tussenpersoon. Daarbij is het belangrijk dat die weet waar jij met je vermogen naartoe wil. Drie vragen helpen daarbij: Wat is je kennis van en ervaring met beleggingsproducten? Hoe groot is je vermogen? En welk risico ben je bereid te nemen? 

Aanvankelijk dacht ik dat de Belg zou afknappen op het spervuur aan vragen, maar vandaag moet ik toegeven dat negen op de tien Belgen helemaal geen graten ziet om openlijk te communiceren over hun kennis en hun beschikbare vermogen. Meer nog, ze zijn wat blij dat ze kunnen vertellen welke onroerende goederen ze nog hebben en welke kinderen we moeten opbellen als ze plots komen te overlijden. Een positieve evolutie, dankzij de MiFID-gedragsregels.

Het klopt dat de invoering van de regels ons een smak geld kosten. Zelf hebben we sinds vorig jaar één persoon extra in dienst om alles in goede banen te leiden en hebben we zeer vele tienduizenden euro’s moeten investeren in onze ICT-omgeving. Maar dat is het me waard, want we verdienen er het vertrouwen van de Belgische belegger mee terug. 

De ideale wereld voor de Belgische beleggers hebben we echter nog niet bereikt. Want vandaag krijgen ze nog niet de juiste communicatie over interessante beleggingen of beleggingsverzekeringen. Ik heb het niet over misleidende reclame voor onduidelijke en verpakte beleggingsproducten, maar de MiFID-regels leggen de publiciteit volledig aan banden. Het is onbegonnen werk om een communicatiecampagne uit te werken zonder de regels te overtreden. 

Een tweede valkuil is de privacy. Belgische beleggers geven zich bloot, zoals bij de dokter. Ze geven volledige inzage in hun vermogen en hun verwachtingen voor hun beleggingen. Als bedrijf nemen we onze verantwoordelijkheid om die informatie in alle discretie te behandelen. Maar een echt kader dat hun privacy beschermt ontbreekt. 

Tot slot zie ik nog een derde belangrijke taak weggelegd voor de overheid. Die moet de Belgische belegger wijzen op het bestààn van de MiFID-regels. Want veel Belgische beleggers weten daar niets van af. De Belg moet weten aan welke minimumvoorwaarden een erkende tussenpersoon moet voldoen. Ze moeten weten dat ze naar het FSMA-nummer moeten vragen en polsen hoe de tussenpersoon de MiFID-regels in de praktijk hanteert. Geloof mij, de cowboys van voor 2015 zullen snel boven komen drijven.

Als we die drie tekortkomingen van de MiFID-regels kunnen wegwerken, kan ik alleen maar besluiten dat we de MiFID-gedragsregels al twintig jaar eerder hadden moeten invoeren. Het geeft onze sector een kwaliteitslabel en laat ons toe een persoonlijk advies te geven op basis van de correcte inschatting van het vermogen en de risico’s die de belegger wil nemen. De Belg kan dus meer dan ooit met een veilig gevoel zijn vermogen met kennis van zaken beleggen.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be