Opinie - 'Digitale revolutie is een kwestie van jaren, niet van decennia'

‘Vlaanderen heeft nood aan een wake up call want de toekomst is gisteren en de wereld wacht niet op ons.’ Wijze woorden van Vlaams minister-president Geert Bourgeois. Bourgeois spreekt erover in zijn visie voor 2050, maar daarmee zit hij er dertig jaar naast. De revolutie waar hij het over heeft, zal al te zien zijn in 2020. Wanneer gaan we beseffen dat het nu tijd is voor actie?

Door Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux, Digital Champion en Digital Mind 

De visienota van Geert Bourgeois staat bol van de boeiende en meer dan noodzakelijke actiepunten. Zorginnovatie, levenslang leren, kringloopeconomie, vlotte en veilige mobiliteit, … Bourgeois beseft ook dat al die doelstellingen alleen te behalen zijn wanneer we gebruik maken van nieuwe, innovatieve technologieën en de ambitie hebben om koploper te worden in bijvoorbeeld het internet der dingen, 3D-printing en artificiële intelligentie. Want zij vormen de basis voor ons toekomstig succes. 

Maar Bourgeois ziet één belangrijk ding over het hoofd: het is naïef om te denken dat zelfrijdende auto’s, robots en andere technologische hoogstandjes ons leven pas in 2050 zullen veranderen. Het is een kwestie van jaren, niet van decennia. In landen zoals Zweden en Noorwegen is het zelfs al geen nieuws meer. Zo slaat Volvo er de handen in elkaar met DHL waardoor de pakjesdienst niet langer voor een gesloten deur staat wanneer men gaat werken, maar wel het bestelde goed aflevert in je wagen op je werk. Het zijn nieuwe businessmodellen waarin iedereen samenwerkt met iedereen.

Willen we écht koploper worden in nieuwe technologieën? Dan moeten alle sectoren, industrieën en overheden nù beginnen samenwerken. Belgische bedrijven moeten mee op deze digitale kar springen, of ze dreigen de boot te missen. Wie beweert dat het op dit moment een marketingverhaal is, heeft het mis. Ik probeer daar al sinds 2011 ondernemingen van te overtuigen.

Afgelopen week bezocht ik een meubelbedrijf. De CEO vertelde me gretig over zijn plannen om zijn toonzaal uit te breiden. Toen ik hem vertelde dat hij beter zou investeren in een online webshop, keek hij me bevreemd aan: ‘ Een webshop? Nee nee, mijn klanten kopen niet online.’ In een fractie van een seconde voelde ik mijn eigen vurige enthousiasme omslaan. Wanhoop. Hoe kan het dat ondernemingen, zowel groot als klein, nog steeds niet beseffen dat er geen weg terug is?

Als ik dan de nota van onze minister-president lees, doet het me plezier om te lezen dat hij volop wil gaan voor een digitale maatschappij. Dat hij actiepunten stelt voor 2050 en samen wil werken aan een nieuwe, digitale economie. Maar zelfs wanneer we streven naar 2050, dan nog is het hoog tijd om stappen te zetten. Om te groeien naar een slim land met intelligente toepassingen, hebben we nood aan een stevig en veilig netwerk, het 5G-netwerk, dat ons in staat stelt om honderdduizenden toestellen met elkaar te verbinden. The Internet of Things, zoals beschreven in de nota, valt of staat met dit netwerk.  Helaas ligt hier momenteel niemand van wakker.

Normaal loven we politici als ze op lange termijn durven denken. Maar dit is iets wat ons allen raakt op veel kortere termijn. We moeten nu ingrijpen of we kijken in 2050 hoofdschuddend terug naar vandaag. Laat ons stoppen met praten, durf nu actie ondernemen. Leer elkaars sterktes kennen en gebruik ze om samen te bouwen aan een nieuwe economie. We moeten bedrijven, scholen en overheidsinstellingen helpen met het maken van concrete plannen én met het uitvoeren ervan. Sla de handen in elkaar en onderneem.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be