Opinie - 'Verlaat het resort, verken de wereld'

Gisteren was het één jaar geleden dat bij de aanslag op het Bardomuseum in Tunis één Belg en 22 anderen omkwamen. De reisorganisaties moeten proberen te voorkomen dat de toerist zich opsluit in de cocon van zijn hotel.

Door Jan Dekeyser

We hebben collectief de impact van de aanslag in Tunis onderschat. We gingen ervan uit dat de terreur in het Bardomuseum een alleenstaand feit zou zijn. Maar de aanslag werd al snel gevolgd door andere incidenten. Er was Sousse, deze week nog Ivoorkust en vorig jaar brachten Parijs en de Brusselse lockdown de terreur heel dichtbij. Die opeenvolging van aanslagen houdt het terrorisme top of mind. De sector schatte de ernst van de gevolgen van die reeks incidenten foutief in. Toeristen pikten niet zoals gewoonlijk de draad na zes weken weer op. 

Of het nu gaat om de aswolk van een IJslandse vulkaan, de Arabische Lente, de gebeurtenissen in Egypte of Tunesië: telkens heeft de georganiseerde reissector zich aangepast aan de situatie. Dat moeten we ook nu weer doen: erop toezien dat de Belgische toerist zich door de voorbije gebeurtenissen niet laat tegenhouden om nieuwe culturen te ontdekken. 

Hoe neem je, voor en tijdens de vakantie, het angstgevoel bij reizigers weg? De uitdaging is om duidelijk te maken dat reizen zich niet beperkt tot zon en zwembad. Een reis organiseren is meer dan eenvoudigweg toeristen transporteren van punt A naar punt B en een all-inhotel aanbieden met lekker eten en entertainment: de terreur moet ons ertoe aanzetten om het reisconcept te verruimen. Het betekent dat toeristen zich laten onderdompelen in de lokale gewoonten en gebruiken van de plaats waar ze op vakantie gaan. 

Dat is nu nog belangrijker geworden: 35 jaar geleden beperkte reizen zich voor de Belg tot Spanje, vandaag ontdekken tienduizenden Belgen landen als Kaapverdië en de Emiraten. Dat waren oorden die tot voor enkele jaren moeilijk bereikbaar waren en waarvan de culturen onbekend bleven voor de Belgische toerist. Maar het is meer dan ooit de taak van de reissector om hen behalve de bestemming ook de cultuur te laten leren kennen. Dat mag niet alleen weggelegd zijn voor de happy few. We moeten reizen en andere culturen toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek. Daarbij moeten we de Belgische toerist stimuleren om uit de cocon van zijn hotel te blijven durven breken en de plaatselijke cultuur te gaan opsnuiven. Dat kan bijvoorbeeld door nog meer begeleide reizen en cruises aan te bieden. 

De essentie van reizen
Om dat doel van zorgeloos reizen te bereiken zullen we moeten focussen op twee fronten. Enerzijds blijft het de taak van reisorganisaties om de Belgische toerist alle praktische beslommeringen van een vakantie uit handen te nemen: geen zorgen over waar de bagage zich bevindt, over de geldigheid van een visum of over welke route het snelst naar het hotel leidt. Anderzijds zullen we nog meer de rol van coördinator moeten opnemen. Reizen betekent vandaag meer dan ooit zorgeloos nieuwe culturen ontdekken. Daartoe verwachten reizigers van ons niets minder dan absolute veiligheid en een kordate aanpak bij problemen. De norm moet sowieso zijn dat we ons als toerist geen zorgen meer hoeven te maken over wat er fout kan gaan op vakantie.

Ik zie de toekomst van de reissector optimistisch tegemoet. Toerisme op zich is geen doelwit van terroristen en reizen zit ingebakken in het DNA van elke Belg. We willen allemaal graag minstens één keer per jaar zonder zorgen de dagelijkse sleur achter ons laten. Daarom blijven we op vakantie gaan. Voorwaarde is dat we erin slagen om nieuwe bestemmingen te zoeken, onzekerheid en onveiligheid kunnen wegnemen en boven alles kansen kunnen geven om vreemde culturen te leren kennen. Dan staan we opnieuw stil bij de essentie van reizen. Dan spelen we in deze veranderde wereld onze maatschappelijke rol.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be