Pakjesbarometer Bringme: Belg bestelde 62% meer pakjes afgelopen jaar

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona nog een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de pakjesbarometer die technologiebedrijf Bringme lanceert aan de vooravond van Black Friday. De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme boom tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van bpost het vroegst op de dag in de bus.

Dat de Belg zijn aankopen meer en meer online doet, is al een tijdje duidelijk. Maar corona heeft die online koopwoede in een extra stroomversnelling gebracht. Tot die conclusie komt technologiebedrijf Bringme op basis van zijn allereerste ‘pakjesbarometer’. Bringme is aanwezig in meer dan 1.500 bedrijven en gebouwen en bedient 250.000 gebruikers in België. De pakjes- en boodschappenservice wordt gebruikt door alle koeriers in België, wat het bedrijf een duidelijke inkijk geeft op de evolutie van de pakjesleveringen in ons land.  

Verdubbeling aantal pakjes in eerste lockdown

Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober - november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 

Het is erg opvallend dat we een heel jaar lang - in elke maand afzonderlijk - een stijging in aantal pakjes optekenen in vergelijking met vorig jaar. Onze cijfers tonen daarom aan: er is geen weg terug voor de e-commerce. De beduidend kleinere toename in het aantal bestelde en geleverde pakjes in de afgelopen twee maanden is voor een groot deel te verklaren omdat de cijfers van vorige herfst al hoog lagen. Maar de maand november, waarin de e-commerce traditioneel erg piekt omwille van Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen die voor de deur staan,  is nog niet helemaal achter de rug. Het tumult rond de leveringen van bpost en de noodkreten van de retail voorspellen dat er de komende weken nog een echte online bestelwoede zal uitbreken.

Jo Vandebergh, CEO Bringme

Bpost levert vroegst op de dag bij de Belg thuis

Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme: bpost levert zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land. Meer dan een derde van alle pakjes die bpost afleverde in een Bringme Box vielen vóór 8u00 ‘s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8u00 ) en DPD (5,1% voor 8u00) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten vooraleer zijn pakje thuis wordt geleverd. De drie grootste koeriers in ons land leveren dit jaar tussen de vijf en tien procent minder pakjes vóór 8u ‘s ochtends in vergelijking met vorig jaar omwille van de toenemende volumes.

De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat wil dus zeggen dat het gros van de pakjes worden afgeleverd op het moment dat de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst genomen worden, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk terug afneemt, zal dat niet meer kunnen.

Pakjes thuis leveren aan hetzelfde tempo na lockdown nauwelijks houdbaar

Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren is gebundeld op één locatie: de meest aangewezen plek hiervoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren, en bovendien worden individuele thuisritten vermeden. Dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen”, besluit Jo Vandebergh. 

***

Over de cijfers

De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, de  koeriers als de lokale handelaars. De analyse is gebeurd op basis van een like-for-like basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op deze cijfers.

Over Bringme

Bringme is een internationaal technologiebedrijf met hoofdzetel in Leuven. Bringme’s virtuele receptionist voor bedrijven zorgt voor een veilige werkplek, verwelkomt bezoekers en medewerkers en ontvangt leveringen automatisch. Met Bringme’s digitale conciërge voor appartementsgebouwen kunnen bewoners bezoekers veilig verwelkomen, waar ze ook zijn, en beschikken ze over een contactloze pakjes- en boodschappenservice. 

De Bringme Box, Desk, Box en Bell hebben een uniek design en worden bestuurd via één handige app die alles voor de gebruikers regelt. Zo’n 250.000 Bringme gebruikers van meer dan 1500 bedrijven en gebouwen doen elke dag een beroep op de diensten van Bringme. Het gaat om grote bedrijven, kmo’s, projectontwikkelaars, gemeenten, overheidsinstellingen, ziekenhuizen en retailers.

Grafiek_01_Evolutie pakjes leveringen 2019 - 2020 (1).pdf

PDF - 105 Kb

Grafiek_02_Leveringspercentage per uur per koerier.pdf

PDF - 168 Kb

Arno Creve

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be