Patrick Kestens vuurt innovatie aan bij BDO met bedrijfsversie van ondernemersserie Dragons’ Den

Advieskantoor kweekt innovatie- en ondernemersspirit bij bijna 1.000 medewerkers

Advieskantoor BDO heeft de handen in elkaar geslagen met Patrick Kestens, de ex-bezieler van de Corda INCubator, een voedingsbodem van innovatieve start- en scale-ups in ons land. Doel: innovatie en intern ondernemerschap stimuleren, ondersteunen en verder uitbouwen. Binnen de bedrijfsmuren heeft BDO daarom sinds enkele maanden een eigen versie van gekende ondernemersseries als het Britse Dragons’ Den en het programma Leeuwenkuil gecreëerd. Kestens schept er samen met een innovation board, waarin ook externe, gekende techondernemers zoals Jürgen Ingels en Louis Jonckheere zetelen, een kader dat de bijna 1.000 medewerkers van het bedrijf stimuleert om te innoveren en te ondernemen. Het initiatief moet BDO de komende jaren helpen om innovatie verder uit te bouwen tot een kracht van het bedrijf. ​

Bedrijven die beweren niet met innovatie bezig te zijn, zijn op één hand te tellen. Allemaal zijn ze de voorbije decennia tot het besluit gekomen dat innovatie een cruciale competentie is om relevant te blijven als onderneming. ​ Maar als je ze van dichterbij bekijkt, blijkt er in de praktijk weinig van die innovatie in huis te komen. Medewerkers krijgen nauwelijks tijd om creatief na te denken, beschikbare budgetten zijn beperkt en ondersteuning van de bedrijfstop en het team ontbreekt. Dat het anders kan, bewijst het innovatietraject bij BDO.

“Bij BDO willen we iedereen van de bijna 1.000 medewerkers een kans geven om te innoveren. We brengen ondernemende medewerkers samen en moedigen hen aan om op innovatieve ideeën te broeden. Willen de medewerkers dat ze tijd en budgetten krijgen toegewezen om hun idee verder uit te werken? Dan moeten ze hun idee verdedigen voor een 10-koppige innovatiejury met enkele zwaargewichten uit het Belgische ondernemerslandschap. Die zogenaamde innovation board stuurt bij waar nodig of kan de stekker er in de loop van het Dragons’ Den-traject uittrekken.”
Patrick Kestens, innovatiemanager bij advieskantoor BDO

Een dag per week voor innovatie

Wie een innovatief idee heeft en wil uitwerken bij BDO, moet net als bij de gekende ondernemersprogramma’s als De Leeuwenkuil zijn of haar idee verdedigen voor een jury. Win je het vertrouwen van de innovation board, dan krijg je een dag per week de tijd, ruimte en middelen om je idee verder te ontwikkelen tot een prototype en indien mogelijk zelfs te commercialiseren. Maar dat is niet het uiteindelijke doel van het advieskantoor. Het innovatieprogramma bij BDO draait erom een innovatiecultuur te creëren. ​

We leggen onze medewerkers die in ons innovatietraject stappen geen prestatiedruk op. Het is belangrijk dat ze voldoende vrijheid krijgen om ideeën te lanceren zonder dat we hen daar meteen op afrekenen. Het is een groeiproces waarbij alle managing partners binnen BDO innovatie mee ondersteunen. Zo krijgt wie binnen BDO wil innoveren vertrouwen en zullen er systematisch interessante ideeën naar boven komen die we binnen de organisatie oppikken. Alleen zo stimuleer je als bedrijf intrapreneurship.” ​
Hennie Herijgers, ​ partner en innovatiemotor bij BDO België

Jürgen Ingels en Louis Jonckheere als externe innovatieadviseurs

BDO bouwt met de bedrijfsversie van de serie Dragon’s Den een vergelijkbare cultuur als bij start-ups. De innovation board en externe ondernemers spelen daarbij een cruciale rol. Zij kijken met hun ervaring rond innovatie en een blik van buitenaf naar de mogelijkheden van de projecten. Is een project interessant dan kan de innovation board zelf beslissen om het project verder uit te werken. Die korte beslissingslijn is nodig, maar kan enkel omdat de bedrijfstop van BDO achter het innovatieprogramma staat. ​

“Ons innovatieprogramma simuleert hoe het er bij start-ups aan toegaat. Je hebt een goed idee, je pitcht bij de innovation board met externe ondernemers en de dag erna weet je of je een go hebt of niet, of welke zaken je nog moet aanpassen. De innovation board met externe ondernemers is een klankbord en geeft advies per fase in het traject. We ronden eind dit jaar de eerste reeks van ons innovatieprogramma af met enkele veelbelovende vernieuwingen en in januari 2023 lanceren we onze tweede Dragon’s Den om een continue stroom van innovatie teweeg te brengen binnen BDO.”
Patrick Kestens, innovatiemanager bij advieskantoor BDO

 

Over BDO

BDO Belgium is een internationaal actieve adviesorganisatie met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit & Assurance, Tax & Legal, Accounting & Reporting) en complementair, gespecialiseerd advies om klanten te ondersteunen richting een futureproof digitale en duurzame groei (Advisory). Dat doet het onder andere door ze te begeleiden in strategieoefeningen, digitale transformatie, procesoptimalisatie, change- en duurzaamheidstrajecten, sustainable finance, financial advisory, mergers & acquisitions en riskmanagement. Het advieskantoor adviseert en begeleidt een brede klantenbasis van grote internationale bedrijven, (familiale) kmo’s en privépersonen. De BDO-aanpak is persoonlijk, hands-on, pragmatisch, resultaatgericht én op maat van de noden van de klant. Ondernemingen hebben altijd één rechtstreeks aanspreekpunt in de directe nabijheid van een van de kantoren. In België telt BDO 950 partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO Belgium werkt vanuit 11 vestigingen (Antwerpen, Antwerpen-Noord, Brussel Airport, Brussel Centrum, ​ Gent, Hasselt, La Hulpe, Liège, Moeskroen, Namur-Charleroi en Roeselare) en steunt op een sterk internationaal netwerk dat met een expertenteam van meer dan 95.000 partners en medewerkers actief is in 164 landen.Voor meer info: www.bdo.be

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be