Primeur: nieuwe AI-tool analyseert duurzaamheidsrapporten van Belgische bedrijven

ESG District van Trustmedia houdt vinger aan de pols van Belgische duurzaamheidsinzet

Stakeholders die inzicht nodig hebben in duurzaamheidsinformatie van Belgische bedrijven kunnen dat binnenkort doen via een nieuw platform: ESG District. Trustmedia, de advertentieregie van De Tijd | L’Echo, ontwikkelde dit platform om alle informatie over duurzaamheid op één plek te centraliseren. Opvallend: het platform stelt een speciaal ontwikkelde AI-tool ter beschikking – de AI Assistent - die toelaat om snel en efficiënt tot alle nodige inzichten te komen. Dat is een ongeziene ontwikkeling in de markt, zelfs op internationaal vlak.

Klanten, leveranciers, investeerders, productgebruikers, beleggers of werknemers: de duurzaamheidsinitiatieven van bedrijven gaan verschillende stakeholders aan. Jaarlijks geven bedrijven een overzicht van al hun duurzaamheidsinitiatieven in duurzaamheidsrapporten. Binnenkort wordt dat door de Europese CSRD-richtlijn zelfs een wettelijke verplichting. Toch is het bereik van die rapporten zeer laag. Dat wil Trustmedia oplossen door een digitaal platform ter beschikking te stellen dat kan gebruik maken van het online bereik van De Tijd | L’Echo, goed voor 1,3 miljoen unieke bezoekers per maand*. Bovendien wordt het platform ondersteund door experten van BNP Paribas Fortis en KPMG.

Een marktstudie bij 550 Belgen toont dat een meerderheid botst op de leesbaarheid van die verslagen. Zo weerhoudt de lijvigheid van de verslagen 3 op de 4 bevraagden ervan om het gedetailleerd door te nemen. 86% zoekt bovendien naar vereenvoudigde overzichten. De AI-tool van ESG District, ook wel AI Assistent genoemd, is er daarom op getraind om alle beschikbare rapporten te interpreteren en er overzichtelijke analyses van te maken. Bovendien kunnen gebruikers specifieke vragen stellen aan de AI Assistent. Op basis van alle beschikbare informatie geeft de AI Assistent relevante antwoorden, gaande van specifieke info over één bedrijf, tot algemene vergelijkingen tussen bedrijven of zelfs sector gebonden inzichten.

“Uit gesprekken met bedrijfsleiders blijkt dat heel wat bedrijven veel investeren in hun rapportage, zonder dat ze er veel uit terugkrijgen. Bedrijven worstelen om hun duurzaamheidsinitiatieven gecommuniceerd te krijgen naar de buitenwereld en ons onderzoek toont duidelijk aan waarom. Via de mogelijkheden van AI speelt ESG District daarom in op de specifieke behoeften van gebruikers en bedrijven. Zo kan de AI Assistent vergelijkingen maken tussen verschillende bedrijven binnen een bepaald thema, maar even goed de relevante info voor een specifieke stakeholder uit een rapport kernachtig samenvatten. Dat is baanbrekend in de wereld van duurzaamheidsrapportage.”

- Hans De Rore, CCO bij Mediafin

Breed bereik

Naast de innovatieve AI Assistent biedt ESG District aan bedrijven een gecentraliseerd platform aan waar ze hun integrale rapporten op kunnen publiceren binnen een relevante context en met een breed bereik. Het platform helpt bovendien om ESG-verhalen op de best mogelijke manier te vertellen. Dat kan in de vorm van video’s, infographics, casestudies en andere formaten. Met behulp van geavanceerde targeting-technieken helpt het platform bedrijven de aandacht te trekken van relevante investeerders, klanten, medewerkers en andere stakeholders die een belangrijke rol spelen in hun duurzaamheidsverhaal.

ESG District is beschikbaar vanaf 11 oktober en te raadplegen via esgdistrict.tijd.be (Nederlands) of esgdistrict.lecho.be (Frans)

 

*CIM 2023

 

Hannelore Barbé

Marketing Communication Manager, Trustmedia

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be