Rode Duivel Jan Vertonghen verenigt kinderen met en zonder verstandelijke beperkingen met sport en spel

Jan Vertonghen Foundation en Special Olympics Belgium slaan de handen in elkaar voor inclusie op het sportveld

Met een speciaal ontwikkeld sportprogramma leren de Jan Vertonghen Foundation en Special Olympics Belgium kinderen via sport en spel omgaan met mensen met een verstandelijke beperking. Op die manier willen beide organisaties een meer inclusieve maatschappij bevorderen. Samen met 10 Special Olympics atleten trapten de kinderen van Buurtsport Mechelen alvast de eerste initiatie af. Die kregen ze van niemand minder dan Rode Duivel Jan Vertonghen zelf.

De Jan Vertonghen Foundation en Special Olympics Belgium delen de missie om kinderen met en zonder verstandelijke beperking meer mogelijkheden te bieden om samen te sporten en via sport en spel het beste uit elk kind te halen. Beide organisaties geloven sterk dat sporten de barrières tussen mensen overbrugt en het zo gemakkelijker maakt om elkaar te leren kennen en te aanvaarden. Daarom creëerden de organisaties een programma waarbij kinderen van de Buurtsport samen sporten met atleten van Special Olympics.

“We trachten via sport en spel een brug te slaan tussen kinderen met en zonder beperking om aan te tonen dat iedereen gelijk is aan elkaar, want elk kind is bijzonder!”

- Jan Vertonghen, Rode Duivel en oprichter van de Jan Vertonghen Foundation

Les van een Rode Duivel

Tijdens het programma krijgen de jongeren een voetbalinitiatie van de Rode Duivel zelf, die daarvoor een interactieve voetbalmuur gebruikt. Drukgevoelige panelen registreren bewegingen en geven auditieve en visuele instructies. Zo worden de kinderen uitgedaagd om te mikken op lichtgevende vlakken en dat al dan niet tegen een bepaalde tijd. Vervolgens leggen de kinderen samen een sportparcours af waarbij ze in duo’s leren samenwerken. Tot slot spelen de kinderen een wedstrijdje tegen elkaar in gemengde teams. Aan het einde van de sportdag krijgt ieder kind een medaille.

"Iederéén haalt plezier uit sport en spel. We laten kinderen zien wat ze gelijk hebben en bij uitbreiding dus dat ze gelijk zijn. Via de wedstrijdjes krijgen kinderen zonder beperkingen ook oog voor de sterktes van mensen met een verstandelijke beperking, eerder dan hun tekortkomingen. Door kinderen met en zonder verstandelijke beperking reeds op een vroege leeftijd samen te laten sporten, kunnen we begrip en respect voor elkaar creëren en bouwen we vandaag al aan de inclusievere maatschappij van morgen."

- Pieter Maenhout, head of marketing van Special Olympics Belgium

 

Pieter Maenhout

Head of Marketing, Communication & Partnerships, Special Olympics Belgium

Laetitia Mbenza

Managing Director, Jan Vertonghen Foundation

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be