Securitas organiseert festivals over heel België om 1.500 medewerkers te zoeken

Securitas organiseert festivals over heel België om 1.500 medewerkers te zoeken

De groep schakelt Bert Kruismans en Baï Kamara Jr in om nieuwe mensen aan te werven

Met meer dan 6.000 werknemers in België is Securitas een van de grootste werkgevers in ons land. Het bedrijf rekruteert jaarlijks veel personeel: zo is het dit jaar op zoek naar liefst 1.500 nieuwe medewerkers, waaronder 1.200 veiligheidsagenten, 100 receptionisten en 200 technische profielen. Om die specifieke medewerkers te vinden wordt Securitas gedwongen nieuwe modellen en kanalen uit te proberen.

Voor de eerste keer op wereldschaal en in het kader van de globale doelstelling van 1.500 nieuwe aanwervingen in 2019, test Securitas in België een nieuwe formule uit om pas afgestudeerden en leerlingen uit het laatste jaar aan te trekken: vanaf 11 februari tot 11 maart organiseert de beveiligingsgroep over heel België ‘Securitas On Tour’.

De eerste editie wordt op 11 februari in Gent afgetrapt. Daarna volgen Charleroi, Luik, Hasselt, Antwerpen en Brussel.  Het evenement situeert zich tussen een jobdag en een echt festival. Deelnemers krijgen er workshops waarin ze technieken en technologieën kunnen testen die Securitas toepast (drones, brandweerwagens, ...) en kunnen achteraf een show van komiek Bert Kruismans en een concert van Baï Kamara Jr meepikken. Het doel? Een maximum aantal sollicitanten ontmoeten en hen alle activiteiten van Securitas tonen.
 

Een ticket naar werk

Ondanks het entertainmentgehalte van het evenement, blijft ‘Securitas On Tour’ voor de deelnemers vooral een opportuniteit om ter plaatse te solliciteren en de nodige tests af te leggen. Het doel is om het rekruteringsproces zo veel mogelijk te versnellen. Het festival zal door heel België toeren.

Het evenement is in eerste instantie gericht op leerlingen uit het laatste jaar van het secundair onderwijs en op pas afgestudeerden, maar is voor Securitas ook de ideale gelegenheid om uit te leggen welke functies de groep te bieden heeft. Door de evolutie van de markt moet Securitas de laatste jaren steeds vaker op zoek naar IT’ers en profielen in human resources, public relations en marketing, maar ook criminologen en mensen die gespecialiseerd zijn in ontvangst en receptie.

"Deze behoeften zijn erg belangrijk en evolueren snel: onze groep werkt steeds meer aan de technologische aspecten van bewaking, waarvoor ook meer technische profielen nodig zijn. Maar we groeien ook continu, waardoor we steeds meer profielen in logistieke ondersteuning, HR, financiën, en marketing nodig hebben."
Tom Rommens, Recruitment Manager bij Securitas

 

Afgestudeerden in beveiliging: + 20% in vier jaar

Met dit festival hoopt Securitas de aandacht van jongeren te trekken, ongeacht hun profiel: pas afgestudeerden, minder gekwalificeerde profielen of jongeren die net een richting hebben gekozen die tot dit soort werk leidt.

De kwalificerende cursussen (7e jaars secundair) in Vlaanderen hebben ook veel succes: de twee richtingen ‘Integrale Veiligheid’ en ‘Veiligheidsberoepen’ zagen het aantal registraties met meer dan 20% stijgen sinds het schooljaar 2013-14. Vorig jaar waren er in totaal bijna 1.150 studenten die de middelbare school verlieten met een diploma voor een veiligheidsfunctie.

Die beroepsoriëntatie is ook mogelijk in het Franstalige onderwijs, maar werd later geïntroduceerd en op dit moment beschikbaar in slechts een tiental scholen. Er waren echter 1.041-inschrijvingen in 2017-2018. Daarnaast zijn studentenjobs ook een belangrijke bron om bewakingsfuncties in te vullen: in 2017 ondertekende 90% van de jongeren die een Securitas-studentenjob hadden een vast contract.

Securitas heeft ook uitstekende relaties met scholen, waardoor velen zullen deelnemen of het evenement zullen aanbevelen bij hun studenten


Meer info over ‘Securitas On Tour’ vind je hier: www.securitasontour.be

Contacteer ons
Mieke Loncke Woordvoerder, Securitas
Mieke Loncke Woordvoerder, Securitas
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.