Securitas geeft zes tips tegen inbraken tijdens EK-matchen

Bewakingsfirma vraagt extra aandacht voor sociale media

Nu de zomer weer nadert, ruiken ook inbrekers hun kans. Elk jaar opnieuw krijgt de meldkamer van bewakingsbedrijf Securitas in deze periode meer meldingen van inbraakalarmen dan gewoonlijk. De verklaring daarvoor is dat veel mensen op reis zijn, maar dit jaar is het EK een extra kans voor dieven om toe te slaan. Want heel wat supporters bekijken de matchen bij vrienden of op groot scherm, waardoor hun woning onbeheerd achterblijft.

Voorkomen is beter dan genezen. Zo kan je inbrekers gemakkelijk ontmoedigen door goede sloten te gebruiken, huizen een bewoonde indruk te geven, buren vragen om een oogje in het zeil te houden of alarmsystemen te plaatsen. Sluit ook kattenluikjes af en vergeet de bovenverdieping van je huis niet te beveiligen.

Wat veel mensen niet weten, is dat ook sociale media een rol kunnen spelen bij diefstalpreventie. Besef dat de info die je online deelt, niet alleen vrienden en familie interesseert. Ook dieven lezen mee.

De beste online anti-inbraaktips van Securitas:

  1. Kondig niet op openbare sociale media aan dat je buitenshuis gaat vieren. Wil je de feestvreugde toch delen? Stel dan je Facebook-profiel zo in dat alleen je echte vrienden je posts kunnen zien.
     
  2. Gebruik je een app om ‘in te checken’ op een bepaalde locatie, zoals bijvoorbeeld Foursquare? Deel je check-ins dan niet zomaar op Twitter, zeker niet als je tweets voor iedereen leesbaar zijn. Laat potentiële inbrekers niet weten dat je niet thuis bent tijdens belangrijke matchen.
     
  3. Schakel geotagging uit op netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram als je ze niet nodig hebt.
     
  4. Accepteer alleen vriendschapsverzoeken van mensen die je persoonlijk kent. Inbrekers kunnen gemakkelijk valse profielen aanmaken om zo persoonlijke informatie over jou te pakken te krijgen.
     
  5. Geef nooit je adres weg op sociale media. Denk dus ook twee keer na voor je een check-in account op Foursquare aanmaakt van je woonplaats. Plaats online ook geen foto’s die gelinkt zijn aan je woning.
     
  6. Denk twee keer na voor je foto’s van je bezittingen deelt. We zijn allemaal trots over de aankoop van een nieuwe wagen. Maar niemand wil dat die op het verlanglijstje van een inbreker komt te staan.

 

Johanna Laurent

Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be