Sirris lanceert labo om Belgische industrie te helpen innoveren met Artificiële Intelligentie

Kan je als bedrijf de mogelijkheden van artificiële intelligentie en data ten volle benutten als je niet Tesla, Facebook of een hoogtechnologische start-up bent? Veel bedrijven liggen wakker van die vraag. Het kenniscentrum Sirris lanceert daarom het Data & AI Competence Lab. De experten en het virtuele platform begeleiden Belgische ondernemingen om de innovatiekansen die data-analyse en Artificiële Intelligentie bieden te ontdekken en te grijpen.

Pionier in AI bundelt expertise voor Belgische industrie

Voor alle duidelijkheid: het Data & AI Competence Lab draait niet om theoretische opleidingen. Een team van AI experten, dat de context waarin de onderneming actief is goed aanvoelt, helpt het bedrijf de eerste stappen in AI zetten. Maar ook bedrijven die al vergevorderd zijn met industriële toepassingen van AI kunnen aankloppen bij Sirris. De experten helpen de processen en producten in kaart te brengen waar het bedrijf kan innoveren met data-analyse.

Het team van AI binnen het Data & AI Competence Lab van Sirris stelde verder Starter Kits samen met didactisch materiaal op maat van de industrie: concrete voorbeelden van hoe bedrijven data op innovatieve wijze hebben gebruikt, modellen en methoden die hun nut al bewezen, informatie over welke processen bedrijven het best uitrollen, de wetgeving omtrent data, best practices… Maar de Starter Kits bevatten ook kant-en-klare code en scripts die ondernemingen meteen kunnen gebruiken. Bedrijven die de Starter Kits aanvragen, kunnen met andere woorden zelf met hun eigen data experimenteren.

"Onze ambitie is om het gebruik van artificiële intelligentie in de Belgische industriële sector sterk te versnellen op basis van de reële noden van de ondernemingen. Sirris begeleidt sinds enkele decennia bedrijven bij hun technologische innovaties en dat in een groot aantal domeinen. We waren 10 jaar geleden een van de de eersten in het veld om te experimenteren met industriële data-analyse en AI. Die ervaringen bundelen we in een heus data-innovatielab en bieden we voortaan op grote schaal aan aan de Belgische industrie." 
Herman Derache, Managing Director van het kenniscentrum Sirris

140 experten van het kenniscentrum begeleiden jaarlijks gemiddeld 3.000 ondernemingen in heel België. 75% van die ondernemingen zijn KMO’s.

Experten en Starter Kits om AI te introduceren bij bedrijven
Naast de Starter Kits kunnen bedrijven zich rechtstreeks wenden tot één van de data experten van Sirris. Zij beantwoorden de vragen van ondernemingen en begeleiden hen bij meer specifieke projecten.

"De vraag van Belgische ondernemingen blijft toenemen. Ze willen bijvoorbeeld meer weten over de mogelijkheden rond het opvolgen van productieprocessen, het beheer van hun machinepark, hun producten intelligenter maken, … Het belang wordt steeds strategischer. Het adviesbureau McKinsey stelt dat de ontwikkeling van artificiële intelligentie van nu tot 2030 200.000 extra jobs kan creëren in België … maar er kunnen er ook 160.000 sneuvelen. Toch telt België weinig profielen met de juiste kennis en zijn het vooral buitenlandse bedrijven die hen rekruteren. Het is dan ook belangrijk dat bedrijven zelf kennis binnen de eigen muren ontwikkelen, liefst in functie van hun eigen maturiteit in het gebruik van Data en AI."
Elena Tsiporkova, Program Manager Data Innovation bij Sirris

Technologische innovatie gebaseerd op data

Dienstenbedrijven en ondernemingen actief in de B2C-sector hebben al langer het belang van data-analyse en het proactief beheer van data ontdekt, al was het maar voor marketingdoeleinden. Helemaal anders is het in de maakindustrie.

“Veel industriële ondernemingen moeten hun eerste stappen nog zetten,” aldus Sirris. Het kenniscentrum vermijdt zelf zoveel mogelijk de term ‘Big Data’. In een groot aantal van de gerealiseerde projecten lag de essentie van het werk in het feit bedrijven te helpen de data waarover ze beschikten in kaart te brengen om ze daarna te leren structureren, op te schonen en ten slotte de beste methodes te identificeren om ze in te zetten.  

Sirris organiseert vanaf januari 2019 een nieuwe cyclus van zijn MasterCourse ‘Data Innovation beyond the hype’. De cyclus draait specifiek rond technologische innovatie op basis van data.
 

Over Sirris
Sirris is het collectief centrum van de Belgische technologische industrie, opgericht in 1949 door Agoria. Bij Sirris werken meer dan 150 hooggekwalificeerde ingenieurs, wetenschappers en technici die bedrijven bijstaan bij het invoeren van technologische innovaties. Zij gaan daarvoor ter plaatse, geven technologisch advies, starten innovatietrajecten en begeleiden deze tot bij de implementatie.

Sirris wil het concurrentievermogen van de bedrijven in de sector vergroten. Ruim 2.300 Belgische bedrijven zijn lid van Sirris en krijgen zo toegang tot een uitgebreide dienstverlening. Om kennis maximaal uit te bouwen, zet het centrum regionale, nationale en internationale onderzoeksprojecten op met talrijke partners. Meer info op www.sirris.be.

Marie-France Rousseau

Communication Manager Sirris, Sirris

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be