Sirris zet 4.0 Industrie om in praktijk om alle Belgische productiebedrijven te helpen digitaliseren

Sirris zet 4.0 Industrie om in praktijk om alle Belgische productiebedrijven te helpen digitaliseren

Nieuwe pilootfabriek met 40 experten in Hasselt en Luik ter beschikking van productiebedrijven

Sirris, het kenniscentrum van de technologische industrie, heeft een pilootfabriek gebouwd. In Hasselt en Luik kunnen bedrijfsleiders voortaan in een realistisch nagebouwde industriële omgeving, samen met specialisten van Sirris, hun eigen ‘productielijn van de toekomst’ bouwen en testen. Aan de pilootfabriek is 12 maanden gewerkt, er werken 40 experten. Het kenniscentrum wil daarmee alle  productiebedrijven in België op weg zetten naar de vierde industriële revolutie.

Robots en sensoren werden de voorbije drie jaar de helft goedkoper en de kosten van data-opslag en data processing daalden met een factor vijftig. Dat betekent dat geconnecteerde en datagedreven productiesystemen niet enkel meer op papier mogelijk zijn, maar tot de realiteit behoren voor ieder bedrijf. Als Belgische productiebedrijven competitief willen blijven, moeten ze de stap naar de vierde industriële revolutie zetten. Dat doen ze best niet in het ongewisse, maar in een realistische industriële omgeving. Daarom bouwde Sirris een fabrieksomgeving na waar ondernemers kunnen testen via trial-and-error hoe ze hun eigen productielijn moeten klaarstomen voor de toekomst. 

“Onze nieuwe ‘4.0 pilootfabriek’ is de ideale leerschool voor productiebedrijven in België. Onze ervaren specialisten delen al hun praktijkkennis en inzichten, zowel de successen als de mislukkingen. Zo leren ze ondernemers onder andere hoe ze een mix van verouderde en nieuwe machines aan elkaar kunnen connecteren, maar ook hoe ze bijvoorbeeld hun stockbeheer volledig kunnen digitaliseren.”
Walter Auwers, Business Unit Manager Advanced Manufacturing bij Sirris

Gedigitaliseerde productlijnen voor gepersonaliseerde producten

De pilootfabriek van Sirris koppelt virtueel de site in Hasselt aan deze in Luik. Net zoals dit de dagelijkse realiteit is van vele maakbedrijven en hun technologieleveranciers. De site in Hasselt bouwde Sirris om tot een digitale productielijn, waarin de onderdelen uit Luik toekomen. In zulke reële industriële omgevingen komen alle mogelijke aspecten aan bod waarmee maakbedrijven in de praktijk te maken zullen krijgen. De site in Luik onderzoekt hoe bedrijven al hun productie- en controledata kunnen verzamelen en opslaan tijdens het hele productieproces met behulp van een digitaal productpaspoort.

“De Belgische maakindustrie heeft het moeilijk om de stap te zetten naar een nieuwe digitale realiteit. Dat blijkt dagelijks uit de praktijk. Aan de hand van de productie van een gepersonaliseerd horloge, tonen we in onze fabriek de mogelijkheden van technologische innovatie voor een volledige productieketen. Daarbij komen onder andere 3D-metaalprinten, cobot polijsten, laser textureren, vibratiepolijsten en precisiefrezen aan bod.”
Peter Ten Haaf, Program Manager Precision Manufacturing


Over Sirris
Sirris is het collectief centrum van de Belgische technologische industrie, opgericht in 1949 door Agoria. Bij Sirris werken meer dan 150 hooggekwalificeerde ingenieurs, wetenschappers en technici die bedrijven bijstaan bij het invoeren van technologische innovaties. Zij gaan daarvoor ter plaatse, geven technologisch advies, starten innovatietrajecten en begeleiden deze tot bij de implementatie.

Sirris wil het concurrentievermogen van de bedrijven in de sector vergroten. Ruim 2.300 Belgische bedrijven zijn lid van Sirris en krijgen zo toegang tot een uitgebreide dienstverlening. Om kennis maximaal uit te bouwen, zet het centrum regionale, nationale en internationale onderzoeksprojecten op met talrijke partners. Meer info op www.sirris.be.

Contacteer ons
Marie-France Rousseau Communication Manager
Marie-France Rousseau Communication Manager
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.