Sligro zet lokale producten op de kaart in hernieuwde vestiging in Gent

Gent, 14 oktober 2024 - Vandaag zwaait horecagroothandel Sligro feestelijk de deuren open van zijn hernieuwde vestiging in Gent. In de winkel van maar liefst 12.000 m² doen jaarlijks 28.000 restauranthouders, cateraars en andere foodprofessionals hun inkopen. Na de grondige renovatie zet Sligro lokale producten nog meer in de kijker. “Bij Sligro willen we een one-stop-shop zijn. We hechten veel belang aan het integreren van lokale producten en ingrediënten in ons aanbod. Liefst één derde van ons foodassortiment is van Belgische origine”, zegt Kurt Neyrynck, verantwoordelijk voor de Gentse winkel. Bij de heropening ontvingen ook twee lokale verenigingen, Hachiko en het Kinderrevalidatiecentrum van UZ Gent, elk een schenking van 5000€.

De winkel in Gent stelt 45 medewerkers tewerk, onder wie 12 adviseurs die vaak een achtergrond hebben als chef of sommelier. De horecagroothandel werd het afgelopen jaar volledig in een nieuw jasje gestoken zodat het er overzichtelijker en aangenamer winkelen is. Ondanks die grondige renovatie verwelkomde Sligro Gent toch een recordaantal van 28.000 foodprofessionals. Liefst 60% van de Gentse restaurateurs sloegen hier verse ingrediënten en voedingsartikelen in.

 

Belgische producten en vis

Niet alleen de winkel onderging fysiek een renovatie, ook het aanbod werd verder op punt gezet en uitgebreid. Omdat de Belg vooral verlekkerd is op de eigen keuken, heeft Sligro beduidend veel aandacht voor Belgische producten. Van het ruime vaste foodassortiment van 13.000 artikelen heeft 1 op de 3 producten een Belgische oorsprong. Sligro vult dat aanbod nog verder aan met typische streekgebonden ingrediënten en lekkernijen, zoals Ganda Ham uit Destelbergen, Gentse kop, cuberdons, Tierenteyn mosterd, … Net zoals in de andere Sligro-vestigingen wordt in Gent ook maximaal ingezet op de versafdeling. En met succes zo blijkt: zo gingen er het voorbije jaar wekelijks liefst 500 kilogram zalmfilet, 100 kilogram gepelde garnalen en 200 kilogram Belgische aardbeien over de toonbank.

Duurzame winkel
Tijdens de renovatie was er oog voor de meest recente duurzame ontwikkelingen. De verwarming van de winkel maakt gebruik van warmteterugwinning uit de nieuwe koelinstallatie, die volledig draait op natuurlijk koudemiddel. Hierdoor bespaart de winkel jaarlijks 90.000 m³ gas, wat gelijkstaat aan het jaarverbruik van 75 huishoudens. Zonnepanelen op het dak leveren groene stroom, en samen met de nieuwe LED-verlichting verbruikt de winkel ongeveer 20% minder elektriciteit. Deze verbeteringen zorgen voor een CO₂-reductie van 30%.

Lokaal engagement

Sligro hecht veel belang aan lokale verankering. Alle vestigingen doen jaarlijks een schenking aan een lokaal goed doel. Bij de heropening kregen Hachiko VZW – zij leiden assistentiehonden op voor personen met een motorische beperking en personen met epilepsie – en het ​ kinderrevalidatiecentrum van UZ Gent elk een cheque van €5000. De keuze voor het revalidatiecentrum was snel gemaakt, alleen al omdat het ziekenhuis naast de deur ligt. Het centrum ligt ook winkelverantwoordelijke Kurt Neyrynck ​ na aan het hart. Zo zamelde hij de voorbije dertig jaar al geld in voor het revalidatiecentrum om de kinderen toch een glimlach op hun gezicht te laten verschijnen tijdens hun herstel.

We zijn blij dat we onze klanten kunnen ontvangen in onze vernieuwde locatie. We willen zo veel mogelijk foodprofessionals bereiken uit verschillende sectoren, zoals horecabedrijven, cateraars, …Onze vaste klanten springen dagelijks binnen, daarnaast kunnen onze klanten ook op locatie beleverd worden - vanuit onze 3 bezorgcentra - door heel België. Vanaf vandaag opent ook de Proeftuin, waar we onze klanten dagelijks willen laten kennismaken met heerlijke producten en nieuwigheden. Tijdens het jaar zullen er een zestal themaproeverijen doorgaan: voor de feestdagen, de lente, … Op deze manier willen we onze klanten nog beter inspireren en service bieden.” - Kurt Neyrynck, verantwoordelijke Sligro Gent

 

 


Over Sligro:

Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België die met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten actief zijn in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens. Sligro Food Group streeft ernaar een constant en beheerst groeiende kwaliteits-onderneming te zijn voor al haar stakeholders. Over het jaar 2023 is een omzet gerealiseerd van € 2.859 miljoen met een nettowinst van € 6 miljoen. Het aantal personeelsleden per einde jaar 2023 op fulltime basis bedroeg 4.524. De aandelen van Sligro Food Group staan genoteerd op Euronext Amsterdam.


Perscontact:

Wilco Jansen

Communicatieverantwoordelijke, Sligro Food Group

Kurt Neyrynck

Vestigingsmanager, Sligro Gent

Isabelle Geeraerts

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be