‘Slimmer koken met minder ingrediënten kan Belgische horecacrisis deels oplossen’
12 november 2024
Een heerlijk en uitgebreid menu aanbieden en tegelijkertijd rendabel zijn. Voor heel wat Belgische horecazaken blijft het zoeken naar de juiste balans en is die code moeilijk te kraken. Daarom introduceert horecagroothandel Sligro voor het eerst in ons land ‘Slimme Keuken’ op de Horeca Expo. Die gaat van 17 tot 20 november door in Flanders Expo in Gent. “Met deze oplossing willen we tonen dat je op een slimme manier een volwaardige menukaart kan neerzetten met zo weinig mogelijk ingrediënten. En zo hou je als horecazaak meer marge over, win je een pak meer tijd en verspil je veel minder voedsel”, zegt Dirk Ladrière van Sligro Food Group.
Het gaat niet goed met onze restaurateurs. Nog nooit gingen er zo veel zaken op de fles als in de eerste vijf maanden van dit jaar: 559 zaken moesten de deuren sluiten of bijna een kwart meer dan het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar, blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. Dat zijn er liefst 3 per dag. Hoe dat komt? Loonkosten swingen de pan uit en de prijzen voor huur en producten bereiken een kookpunt.
Slimme Keuken met Belgisch sausje
Toch kan het ook anders, is Sligro overtuigd. De chef-koks van de horecagroothandel ontwikkelden daarom ‘Slimme Keuken’, een oplossing die ze voor de Horeca Expo in Gent in een Belgisch sausje hebben gegoten dat zo is aangepast aan de Belgische markt. Sligro ontwikkelde een receptenboek met 120 gerechten, waarvoor je per gerecht slechts 5 tot 7 ingrediënten nodig hebt en die in slechts 5 tot 10 stappen door één persoon te bereiden zijn. Sligro helpt horecazaken zo om het maximum te halen uit zo weinig mogelijk ingrediënten, zonder in te binden op smaak, kwaliteit, creativiteit en marges. Daarnaast proberen de chefs van Sligro met hun ‘Slimme Keuken’ horecazaken te motiveren om meer deels of volledig bereide ingrediënten in te kopen, zonder aan kwaliteit in te boeten. Op die manier win je in de keuken heel wat tijd, die je kan investeren in creativiteit.
Dat less is more effectief tot succes kan leiden, toonde Glenn Verhasselt onlangs goed aan. De inspecteurs van Gault & Millau bekroonden de chef-kok van Sir Kwinten uit Lennik tot ‘Chef van het jaar’ en gaven hem een score van 17.5/20. Verhasselts signature? Koken met maximaal 3 ingrediënten.
“We helpen eigenlijk chef-koks om efficiënter en duurzamer te werken. Door de ingrediëntenlijst te verkleinen, vermijd je onnodige voorraden en snellere roulatie van producten. Je gaat dus slimmer producten inkopen, hoeft veel minder weg te gooien en kan je kwaliteit constant houden dankzij eenvoudig te bereiden gerechten. Je wint heel wat tijd die je kan investeren om je met je gerechten te onderscheiden met een persoonlijke touch. En op het einde van de rit hou je meer brutomarge over. Zo kan je succesvol een horecazaak runnen en de huidige crisis een halt toe roepen.” – Dirk Ladrière, Sales manager van Sligro Food Group
Proeven op Horeca Expo
Sligro lanceerde de horeca-oplossing al met succes in het verleden in Nederland. Ruim 1.800 horecazaken maken er gebruik van ‘Slimme Keuken’ en dat aantal blijft groeien. De Belgische variant kan je proeven op de Sligro-stand tijdens de Horeca Expo en wordt door Sligro verder ontwikkeld. Naast proeven kan je op de Horeca Expo ook terecht voor extra toelichting. Na het walhalla van de Belgische horeca zullen de verschillende experten bij Sligro verder de Belgische klanten informeren over deze oplossing om hen op een efficiëntere manier hun keuken te laten runnen.
“Steeds meer Belgische horecazaken klopten bij ons aan met de vraag hoe ze slimmer kunnen ondernemen en werken in de huidige marktsituatie. We hopen dat ‘Slimme Keuken hier een uitweg kan bieden.” – Dirk Ladrière, Sales Manager van Sligro Food Group

Perscontact: