Smartphones binnenkort overbodig

Ericsson lanceert 10 hot consumer trends voor 2016

  • Consumenten verwachten dat artificiële intelligentie de smartphone overbodig zal maken
  • Nieuwe technologieën worden sneller opgenomen door een grote groep mensen. Early adopters worden hierdoor minder belangrijk
  • Acht op de tien gebruikers willen technologie gebruiken om hun zicht, gehoor en geheugen te verbeteren

Smartphones zijn momenteel het meest gebruikte gadget in onze maatschappij. Toch gelooft reeds de helft van de smartphonegebruikers dat deze toestellen binnen vijf jaar tot het verleden behoren. Bovendien geloven consumenten steeds meer in de mogelijkheden van artificiële intelligentie die de smartphone overbodig zal maken. Dat is één van de 10 hot consumer trends uit het Ericsson Consumerlab rapport.            

Nieuwe technologieën die netwerken en toestellen met elkaar verbinden, worden steeds vaker toegepast en gebruikt. Hierdoor worden early adopters, die een bepaald product of een bepaalde technologie beginnen te gebruiken voordat de grote massa dat doet, minder belangrijk.

Sommige van deze trends lijken misschien nog toekomstmuziek, maar de interesse van consumenten in nieuwe technologieën en slimme netwerken wordt steeds groter. Bedrijven kunnen hierdoor inzetten op nieuwe producten. Een evolutie die de hele industrie kan veranderen en zorgt voor nieuwe businessmodellen.”  

Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux

De inzichten in de trends van morgen én de toekomst komen uit onderzoek van het Ericsson Consumer Lab onderzoeksprogramma. Een representatief onderzoek dat bij 1,1 miljard mensen werd uitgevoerd over 24 landen, en ook bij 46 miljoen smartphonegebruikers in 10 belangrijke steden.

10 trends die we vanaf 2016 mogen verwachten:

  1. Sharing werkt: vier op de vijf personen ervaren nu al wat de voordelen zijn wanneer meer mensen instappen in de deeleconomie. Globaal gezien participeert al één op de drie mensen in verschillende vormen, zoals het delen van kamers, auto’s of fietsen.
     
  2. Streaming natives: tieners kijken meer YouTube video’s dan eender welke andere leeftijdsgroep. 46 procent van de 16 tot 19-jarigen vertoeft minstens één uur per dag op YouTube.
     
  3. Het einde van je smartphone-scherm: artificiële intelligentie zal toestellen met elkaar verbinden zonder het scherm van je smartphone nodig te hebben. Eén op de twee smartphonegebruikers gelooft dat smartphones binnen vijf jaar overbodig zullen zijn.
     
  4. Virtuele wereld wordt realiteit: consumenten willen virtuele technologieën gebruiken in hun dagelijkse leven. Denk aan hoofdtelefoons waarbij je je sportwedstrijden kan meemaken alsof je er écht bij bent of videogesprekken die aanvoelen alsof je allemaal samen in meeting zit. 45 procent wil zelfs zijn eigen maaltijden kunnen printen.
     
  5. Slimme huizen: 55 procent van de smartphonegebruikers gelooft dat de komende vijf jaar sensoren ingebouwd zullen worden in huizen. Deze sensoren kunnen tijdig lekken, schimmels en elektriciteitsproblemen opsporen.
     
  6. Slimme pendelaars: pendelaars willen hun tijd nuttig gebruiken en zich niet langer nutteloos voelen tijdens het reizen. Diensten moeten daarom aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren van de reiziger. Zo wil 86 procent dat hun reisinformatie geüpdatet wordt aan de hand van persoonlijke reisgegevens, maar ook andere diensten zoals betaalmogelijkheden moeten gepersonaliseerd kunnen worden.
     
  7. Chat voor noodgevallen: consumenten verkiezen sociale media boven een noodnummer als middel om hulpdiensten te bereiken. Zes op tien personen zijn ook geïnteresseerd in apps die in tijden van crisis snel informatie meegeven, zoals de Facebook safety check tijdens de aanslagen in Parijs.
     
  8. Lichamelijke sensoren: interne sensoren die je fysieke toestand meten en meegeven, zijn dé gadgets van de toekomst. Acht op de tien personen zouden technologieën die je zintuiglijke perceptie zoals zicht, geheugen en gehoor verbeteren, willen gebruiken.
     
  9. Hacking is een probleem: de meeste smartphonegebruikers geloven dat zowel hacking als virussen voor problemen zullen zorgen in de toekomst. Opvallend is dat één op de vijf consumenten zegt meer vertrouwen te hebben in een bedrijf dat gehackt werd en het probleem heeft opgelost.
     
  10. De kracht van de consument: consumenten delen momenteel meer informatie dan ooit ervoor en geloven ook dat ze met hun mening impact uitoefenen op de maatschappij. Meer dan één derde gelooft dat een corrupte onderneming  online terugfluiten een grotere impact heeft dan naar de politie stappen.

 

Over Ericsson

Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur - vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.

Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen.

De netto verkoop in 2014 bedroeg SEK 228 miljard (EUR 33,1 miljard). Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX, Stockholm en de NASDAQ New York.

-Ericsson-ConsumerLab-10-Hot-Consumer-Trends-2016-Infographic.pdf

PDF - 188 Kb

Ericsson-ConsumerLab-10-Hot-Consumer-Trends-2016-Report-_1_.pdf

PDF - 2.2 Mb

Saskia Van Uffelen

CEO Ericsson Belux, Ericsson

Goele Lemmens

Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be