Sodexo lanceert koffiebar voor bedrijven

Coffee and Food Bar “Crema and More” moet medewerkers terug naar kantoor lokken

“Crema and More”. Dat is de naam van de nieuwe koffiebar die Sodexo aanbiedt aan bedrijven. Hiermee wil de bedrijfscateraar het opnieuw aantrekkelijk maken voor medewerkers om naar kantoor te gaan. België is het eerste land waar Sodexo deze “koffiebar op het werk” lanceert. De eerste zaak kreeg vorm in het gebouw van Sodexo zelf, vlak aan het centraal station van Brussel. Opvallend: deze zaak is publiek toegankelijk. Ook voorbijgangers die niet bij Sodexo werken, kunnen er zich dus nestelen voor koffie en lunch.

Sinds de coronacrisis is thuiswerken voor veel medewerkers ingebakken in de werkcultuur. Toch zijn er steeds meer bedrijven die het thuiswerk willen terugschroeven. De belangrijkste reden die ze daarvoor geven is het feit dat samenwerken minder vanzelfsprekend wordt en team spirit verloren gaat. Bedrijven zien hoe het DNA op de werkvloer verandert en hun medewerkers steeds minder connectie vinden met elkaar, met alle gevolgen van dien voor de bedrijfswerking. Als bedrijfscateraar en -facilitator krijgt Sodexo dan ook regelmatig de vraag om de kantoorruimte opnieuw aantrekkelijker te maken voor medewerkers.

“Dé reden waarom mensen vandaag nog naar kantoor komen is de omgang met collega’s. Daarom leek het ons belangrijk om een omgeving te creëren waar dat op de meest aangename manier kan gebeuren. Belgen zijn ontzettend grote koffiedrinkers en vertoeven graag in koffiebars. Een koffiebar op kantoor leek ons daarom een logische zet.” ​

-
Caroline Aelvoet, CEO van Sodexo België

Ook open voor brede publiek

Sodexo werkte een koffie- en lunchconcept uit dat het kan toepassen in verschillende bedrijfsomgevingen. Om de sfeer van een echte koffiebar te creëren, werkte het samen met gespecialiseerde Belgische interieurarchitecten OpenSoon. Het resultaat werd “Crema and More” gedoopt en kreeg een eerste uitwerking in het kantoorgebouw van Sodexo zelf. Daar stelt het zijn koffies en lunches niet alleen ter beschikking voor het eigen personeel, maar ook voor de toevallige voorbijganger.

“Onze kantoren zijn gevestigd in een gebouw én buurt waar meerdere bedrijven actief zijn. Aan het centraal station zoeken veel pendelende werknemers ’s ochtends en ’s middags vaak nog naar een plekje om snel iets te eten of te drinken. We vonden het dan ook een fijn idee om de koffiebar open te stellen voor het brede publiek. De aantrekkelijkheid van een koffiebar zit hem immers ook voor een deel in de ‘gezellige drukte’. Toch willen we bedrijven zeker niet verplichten om hun koffiebar ook voor anderen open te stellen. Dat kiezen ze volledig zelf. Het is niet direct onze intentie is om de concurrentie aan te gaan met de Starbucks’en van deze wereld, al beschouwen we deze publieke commercialisering wel als een interessante oefening vanuit een ondernemingsperspectief."

- Caroline Aelvoet, CEO van Sodexo België

Plantaardig als standaard

Met hun nieuwe koffiebar installeert Sodexo bovendien hun duurzaamheidsvisie op de bedrijfsvloer. Dat is in eerste instantie zichtbaar in het interieur, dat gebruik maakt van zoveel mogelijk duurzame en gerecycleerde materialen. Zo zijn de stoelen in feite oude bureaustoelen en is de bar vervaardigd uit gerecycleerd afval. Voor de wandlambrisering werden oude houten deuren gebruikt en de tafels bestaan uit recyclagemateriaal. Voor de belangrijkste duurzaamheidsmaatregel wijst Sodexo echter naar het aanbod. Koffies worden standaard geserveerd met plantaardige melk en de kaart is vegetarisch. Koemelk of vlees wordt als optie en uitsluitend op uitdrukkelijke vraag aangeboden. Sodexo zet zo sterk in op culinaire innovatie en wil de consument plantaardig laten eten. Bovendien werkt het bedrijf voornamelijk samen met lokale partners en leveranciers, zoals Rombouts, Les Notes de Mon Jardin, Permafungi, Tiptoh en La Bergerie des Collines.

“Als cateraar hebben we de kans om een mentaliteitswijziging in gang te zetten. Sterker nog: om onze planeet leefbaar te houden is dat zelfs onze verantwoordelijkheid. We laten zien dat vegetarisch eten en plantaardige alternatieven even lekker kunnen zijn. Zo slagen we erin om mensen minstens één keer per dag te duwen richting een duurzame maaltijd. Onze bijdrage daartoe lijkt op zichzelf misschien beperkt, maar het is wel een belangrijke stap binnen een groter geheel. Met ons initiatief bereiken we een grote groep mensen. We hopen dat onze maaltijden op kantoor deze mensen inspireren om ook thuis eens een duurzame en vegetarische maaltijd te bereiden. Zo maken we het verschil.”

- Caroline Aelvoet, CEO van Sodexo België

De eerste “Crema and More” van Sodexo is officieel geopend vanaf 9 januari 2025 op de Ravensteinstraat 36 te Brussel. De cateraar verwacht dit jaar “Crema and More” te installeren bij meerdere bedrijven. Ondertussen lopen verschillende aanvragen binnen.

 

 

Hilde Eygemans

Brand & Communications Director, Sodexo

Melissa Pantano

Communications Officer, Sodexo

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be