Speciale uitgave van Zonneland helpt 10- tot 12-jarigen af van corona-angst

Uitgeverij Averbode pakt onzekerheid tieners aan met tips en spelletjes van kinderpsychologe voor tijdens de zomer

Uitgeverij Averbode lanceert een speciale zomereditie van zijn tijdschrift Zonneland. Samen met kinderpsychologe Katelijne Van Lommel heeft de uitgeverij een interactief boekje uitgewerkt dat 10- tot 12-jarigen leert omgaan met hun angstgevoelens rond het coronavirus. Dat is nodig, want jongerentelefoons en vrijwilligersorganisaties kregen de voorbije weken veel oproepen van jongeren. Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke, het Kinderrechtencommissariaat en het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen en Brussel ondersteunen deze ‘Alles komt Goed’-editie van Zonneland.

Heel wat jongeren hebben mentaal geleden onder de lockdown, het isolement en de ‘preteaching’. Niet alleen de hulplijnen voor jongeren Awel en JAC, maar ook vrijwilligersorganisaties als TEJO kregen tijdens en na de lockdown opvallend veel vragen van tieners met angstgevoelens. De Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) moesten zelfs bijna 40% meer tussenbeide komen in moeilijke thuissituaties en jongeren die met angststoornissen of depressieve gedachten kampten.

"We hebben uit onze gesprekken met experts gemerkt dat kinderen nood hebben aan positieve verhalen om met een goed gevoel de zomer in te gaan. Ze hebben - net als wij allemaal - een erg uitzonderlijke periode meegemaakt en zitten nog steeds met veel vragen. ‘Alles komt goed’ is de titel van deze speciale Zonneland-uitgave en ook dé belangrijkste boodschap die we willen meegeven aan de kinderen."
Barbara Vangheluwe, CEO van Uitgeverij Averbode

Jongeren begeleiden uit isolatie

Het lange isolement ver weg van hun vriendjes heeft er bij onze kinderen diep ingehakt. Vooral jongeren van 10 tot 12 jaar kampen met angstgevoelens. De uitgeverij werkte samen met Wouter Kersbergen, die onder meer campagnes maakt voor de Kinderrechtencommissie, en kinderpsychologe Katelijne Van Lommel een interactieve ‘Alles komt goed’-editie voor Zonneland uit. Aan de hand van tips, getuigenissen van leeftijdsgenootjes en ideeën voor buitenactiviteiten leren de prille tieners zelf hun eigen gevoelens ontdekken en ermee om te gaan.

"Voor jongeren zijn sociale relaties met leeftijdsgenoten minstens even belangrijk als die met het gezin. Ook het fysieke contact mag bij (jonge) tieners niet onderschat worden. Afstand houden voelt voor hen heel onnatuurlijk aan. Tijdens de lockdown hebben ze dat allemaal moeten missen. Ze zagen vaak ook dat hun ouders zelf gespannen of angstig waren en niet altijd goed konden uitleggen wat er gaande was. Dat maakt veel jongeren - ook nu nog - onzeker. De spelletjes vertrekken vanuit de filosofie dat elke beperking creativiteit met zich meebrengt, dat jongeren hun worstelingen ertoe doen én dat we erop mogen vertrouwen dat alles - hoe dan ook - goedkomt."
Katelijne Van Lommel, kinderpsychologe

Wouter Beke en Kinderrechtencommissariaat steunen initiatief

Zowel het kabinet van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke als het Kinderrechtencommissariaat erkennen het belang van initiatieven zoals Zonneland om kinderen op een ludieke manier te begeleiden na de lockdown. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen is ook meegestapt in het verhaal en promoot het jongerentijdschrift bij al zijn scholen.

De extra editie van Zonneland kost 5 euro en is online te koop op https://www.uitgeverijaverbode.be/Thuis

 

Over Uitgeverij Averbode
Uitgeverij Averbode geeft tijdschriften, boeken en interactieve lesmethodes uit voor het kleuter-, het basis-, het secundair en het volwassenenonderwijs. De uitgeverij is al meer dan 100 jaar een begrip in België en richt zich ondertussen al geruime tijd op de Nederlandse en de Franse markt. Ze levert lesmateriaal aan meer dan 3000 lagere en bijna 1000 secundaire scholen in Vlaanderen en verkoopt meer dan 100.000 abonnementen op kindertijdschriften (en leesreeksen) en meer dan een half miljoen Vlaamse schoolboeken per jaar. Bij de ontwikkeling van al het materiaal werkt het nauw samen met specialisten uit het onderwijs. Uitgeverij Averbode is tevens distributeur van andere educatieve uitgeverijen, zoals Hachette, Didier, Edelsa en Mary Glasgow.
 

Barbara Vangheluwe

CEO, Uitgeverij Averbode

Katelijne Van Lommel

Kinder- en jeugdpsychologe

Arno Creve

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be