Specialist in groepsaankopen iChoosr start ‘Samen Overstappen’: “2 miljoen gezinnen begeleiden naar duurzame energie-installaties tegen 2035”
Specialist in groepsaankopen iChoosr start ‘Samen Overstappen’: “2 miljoen gezinnen begeleiden naar duurzame energie-installaties tegen 2035”
iChoosr, een onafhankelijke organisator van duurzame groepsaankopen, lanceert ‘Samen Overstappen’. Met deze nieuwe, eenduidige merknaam voor groepsaankopen voor consumenten wil het bedrijf de energietransitie aanzienlijk versnellen en toegankelijker maken en Belgen eenvoudig en efficiënt begeleiden bij hun overstap naar groene energie. “Tegen 2035 willen we wereldwijd 2 miljoen gezinnen via onze groepsaankopen aan een duurzame energie-installatie helpen zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en warmtepompen. In ons land hebben we de lat op 186.000 landgenoten gelegd”, zegt Frédéric Dumalin, countrymanager van iChoosr België.
Sinds 2008 helpt iChoosr gezinnen om hun woning te verduurzamen via groepsaankopen, die op een unieke manier worden georganiseerd. Pas na een grondige screening kunnen leveranciers deelnemen aan een veiling voor energiecontracten, zonnepanelen of thuisbatterijen. Op die manier zijn consumenten verzekerd van kwaliteit én scherpe prijzen. Dat concept slaat aan, want 17 jaar en 410 groepsaankopen later is iChoosr niet alleen in België, maar ook in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Japan actief. In ons land alleen al hebben liefst 1,67 miljoen Belgische gezinnen een persoonlijk voorstel voor een groen energiecontract via iChoosr geaccepteerd. 49.000 landgenoten hebben via een groepsaankoop van iChoosr zonnepanelen en thuisbatterijen aangekocht.
Duidelijke en eenvoudige naam
In tijden waarin Belgen steeds minder vlot sparen – 1 op de 2 gezinnen kan maandelijks geen geld opzijzetten, tonen recente cijfers van de Nationale Bank – gaan consumenten voor hun energieuitgaven steeds prijsbewuster te werk. Daarnaast willen ze ook goed begeleid worden wanneer ze energetische keuzes of investeringen willen maken, zoals zonnepanelen op je dak leggen of een vast of variabel energiecontract afsluiten. Groepsaankopen winnen daardoor alsmaar meer aan populariteit. Uit een onderzoek dat iChoosr via MSI bij ruim 600 Vlamingen liet uitvoeren blijkt dat 1 op de 3 (30%) ooit een groepsaankoop deed. 42% van de consumenten die dat nog nooit deden, overweegt om dit in de toekomst wel te doen. Ook wie bijvoorbeeld nog geen zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kijkt steeds vaker naar een groepsaankoop voor zo’n installatie (21% in 2024 tegenover 15% in 2023).
Omdat steeds meer consumenten op zoek gaan naar een duurzame energieoplossing, lanceert iChoosr daarom een nieuwe merknaam voor alle groepsaankopen voor consumenten (energie, zonnepanelen, thuisbatterijen, warmtepompen en isolatie): ‘Samen Overstappen’. Dankzij de nieuwe en eenduidige naam wil het bedrijf de energietransitie aanzienlijk versnellen en toegankelijker maken, door consumenten efficiënt en helder te begeleiden bij hun overstap naar groene energie.
“We zochten een naam die duidelijk en herkenbaar is en voor zichzelf spreekt. Tegelijkertijd willen we zo veel mogelijk mensen activeren om over te stappen naar duurzame energie en hen daar ook in begeleiden. Dat is noodzakelijk, willen we een antwoord bieden op de klimaatverandering. Buiten de naam verandert er voor de consument niks: we blijven hen dezelfde kwaliteitscontrole van onze leveranciers en installateurs garanderen en helpen hen om een slimme keuze te maken door hen uitgebreid te informeren.” - Frédéric Dumalin, countrymanager van iChoosr België.
Duurzame energie-installatie voor 2 miljoen gezinnen tegen 2035
De ambities van iChoosr zijn groot. Dit jaar wil het 370.000 Belgische gezinnen een duurzame oplossing (energiecontract en duurzame energie-installaties, red.) bieden door hen aan te sluiten via ’z’n groepsaankopen. Maar de ambities voor 2035 reiken veel verder en zullen een nog groter verschil maken voor het klimaat. Tegen dan wil iChoosr wereldwijd 2 miljoen gezinnen via hun groepsaankopen op weg geholpen hebben met een duurzame energie-installatie, zoals zonnepanelen, een thuisbatterij en/of een warmtepomp. Ook in ons land ligt de lat hoog met minstens 186.000 gezinnen.
De nieuwe merknaam moet daar bij helpen, daarnaast kijkt iChoosr ook naar extra aanbiedingen met nieuwe producten die steeds meer aan belang zullen winnen zoals warmtepompen. Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere wil tegen 2040 gasketels niet meer toelaten in woningen. Warmtepompen hoopt ze financieel interessanter te maken door de terugverdientijd in te korten. Sinds haar plannen bekend zijn gemaakt, loopt er vanuit iChoosr een – eerste, doch succesvol - pilootproject om warmtepompen via een groepsaankoop aan te bieden. Meer dan 350 gezinnen hebben tot hiertoe hun persoonlijk voorstel aanvaard.
“De consument wil één vertrouwd gezicht dat helpt bij duurzame oplossingen zoals een energiecontract kiezen, zonnepanelen, thuisbatterijen en warmtepompen — helder, eenvoudig en gebruiksvriendelijk. De nieuwe naam bundelt al onze producten onder één paraplu. Zo kunnen we beter inspelen op wat de consumenten nodig hebben, nu én in de toekomst.” – Frédéric Dumalin, countrymanager iChoosr België.
Perscontact:
Frédéric Dumalin
Jürgen Eeckhout