Touring: “Verlaag accijnzen op brandstof tegen hoge mobiliteitsfactuur”
Dure energieprijzen brengen economische relance in gevaar
27 oktober 2021
Mobiliteitsorganisatie Touring adviseert de regering om het omgekeerde cliquetsysteem opnieuw in te voeren zolang de energieprijzen recordhoogtes blijven halen. Bijna zes miljoen automobilisten in ons land kunnen op die manier de kost van hun verplaatsingen redelijk en haalbaar houden. Dat is volgens Touring belangrijk om de koopkracht te blijven stimuleren. Het omgekeerde cliquetsysteem verlaagt de accijnzen op de brandstofprijzen zodra die een bepaalde drempel overschrijden. Ondertussen raadt de mobiliteitsorganisatie de Belgen aan om hun rijgedrag aan te passen: ecologisch rijden levert een besparing van zo’n 390 euro per jaar op.
Vorige week deden de federale en regionale regeringen een inspanning om de energiefactuur betaalbaar te houden in ons land. Voor mobiliteitsorganisatie Touring moet er dringend een soortgelijke inspanning komen voor de mobiliteitsfactuur van de Belg. Vandaag betalen we in België volgens cijfers van de Belgische Petroleum Federatie 1,7540 €/l voor zowel benzine als diesel aan de pomp. Dat is een nieuwe recordprijs. Een goede maand geleden kostte een liter diesel nog 1,6210 euro en een liter benzine 1,6100 euro. In augustus tankten we nog aan 1,5750 €/l voor diesel en 1,5220 €/l voor benzine.
De overheid verdient extra dankzij de hoge brandstofprijzen: niet alleen de hogere accijnzen brengen extra geld in de staatskas, ook de extra BTW spijst de overheid. Die hogere winst is volgens de mobiliteitsorganisatie sociaal en economisch niet te rechtvaardigen. “Net als elektriciteit en gas, zijn diesel en benzine voor veel mensen een basisbehoefte. Hoge brandstofprijzen dwingen mensen dan ook om te besparen op andere uitgaven. En dat komt de Belgische economie niet ten goede. Zeker binnen het kader van de economische relance in de nasleep van de huidige crisis. Automobiliteit moet democratisch blijven. Mensen die niet kunnen investeren in een zuinigere wagen en voor wie het openbaar vervoer niet de gemakkelijkste optie is, worden nu des te zwaarder getroffen door de stijgende brandstofprijzen.”, aldus Touring.
In 2004 werd omwille van de stijgende brandstofprijzen voor het eerste het omgekeerde cliquetsysteem ingevoerd in ons land. Dat systeem trad vroeger in werking als de maximumprijs van diesel boven 1,5 euro per liter ging en die van benzine boven 1,7 euro voor een liter. De schommelingen in de brandstofprijs worden op die manier geplafonneerd, waardoor de Belg minder hinder ondervindt van stijgende brandstofprijzen. Sindsdien is het systeem een stille dood gestorven, ondanks dat een herinvoering meermaals werd aangekondigd.
€390 besparen met ecologisch rijden
Toch heeft niet alleen de overheid de touwtjes in handen om de hoge mobiliteitsfactuur te doen dalen. Touring raadt de automobilisten aan om stil te staan bij hun eigen rijgedrag. Zo berekende de mobiliteitsorganisatie dat wie ecologisch rijdt jaarlijks tot 25% op brandstof kan besparen. Gemiddeld zou dat goed zijn voor zo’n €390. De mobiliteitsorganisatie geeft daarom nog vijf tips om via een aangepaste rijstijl extra euro’s te besparen aan de pomp.
- Controleer je banden.
Controleer regelmatig de bandenspanning: als die te laag is, stijgt het verbruik met 3 tot 7%.
- Vermijd alle onnodige (lucht)weerstand
Verwijder bagagerek, dakkoffer of fietsrek wanneer je ze niet gebruikt. Die maken de auto 30 tot 50% dorstiger. Fietsen achteraan plaatsen is ook al een slimme optie. De auto verbruikt dan zo’n 20% minder dan wanneer je ze op het dak plaatst. Rijden met open ramen of dak kost - vooral bij snelheden boven de 60 km/u - een meerverbruik van 2 tot 5%. Haal ook alle ballast die je niet nodig hebt voor je vertrek uit de auto.
- Hou je toeren laag en anticipeer
De toerenteller onnodig hoog laten klimmen kost 30 tot 50% meer brandstof. Rij aan een constant tempo, vermijd brutaal accelereren en anticipeer op de verkeersomstandigheden voor jou. Laat het start-stopsysteem dat in recente auto’s zit, z’n werk doen.
- Beperk de overbodige luxe
De airco, achterruitverwarming en zetelverwarming moeten niet constant aan staan. Je vraagt op die manier alleen maar meer energie van de motor die dan als stroomgenerator dient. Zet ze dus alleen aan als je ze echt nodig hebt.
- Ga niet naar de bakker met de auto
Maak zo weinig mogelijk korte ritten. Een warme motor verbruikt én slijt aanzienlijk minder. De motor van een auto die dagelijks lange ritten maakt, ziet er vaak beter uit dan die van een wagen die alleen voor korte verplaatsingen wordt gebruikt. De benenwagen en de fiets zijn uiteraard het beste alternatief bij korte afstanden.