Twee derde meer uitzendarbeid tijdens blok

Uitzendkantoren moeten moeilijke zoektocht naar jobstudenten opvangen

Het aantal aanvragen van bedrijven naar jobstudenten stijgt enorm tijdens de blokperiode. Uitzendkantoor Deltaworx, dat zich focust op studentenjobs, noteert aan het begin van de blokperiode al zo’n 63% meer aanvragen in vergelijking met andere periodes tijdens het jaar.

Tijdens de blokperiode zien veel bedrijven hun vaste jobstudent achter de boeken verdwijnen. En dat is vaak een probleem, want de klanten blijven komen. Om het tekort aan jobstudenten op te vangen, doen veel bedrijven daarom een beroep op een uitzendkantoor. Bij Deltaworx leidde dat tot 63% meer aanvragen in vergelijking met de periodes buiten de blok (met uitzondering van de vakanties). Het uitzendbureau wijst bovendien op een trend: vorig jaar merkten ze ook een stijging in de vraag naar jobstudenten aan het begin van de blokperiode, maar lag het aantal aanvragen nog een stuk lager.

“Tijdens de blokperiode vinden bedrijven niet voldoende jobstudenten binnen hun eigen poule. Daarom trekken ze naar ons. Met zo’n 5500 jobstudenten is onze poule natuurlijk veel groter. Voor studenten is het bovendien interessanter om zich bij ons aan te sluiten dan bij een vaste job omdat ze vlot kunnen kiezen wanneer ze zich beschikbaar willen stellen, ook tijdens de blok.”

Jeroen Poels, CEO van Deltaworx

 

Vooral horeca is slachtoffer

De grootste vraag naar jobstudenten tijdens de blok komt uit de horecasector. Zij nemen bijna 90% van de aanvragen bij Deltaworx voor hun rekening. De mooie dagen in de maand mei en juni lokken immers meer klanten naar het terras, terwijl de blok- en examenperiode de noodzakelijke werkkrachten binnenhoudt.

“Jobstudenten maken steeds vaker deel uit van de vaste kern werkkrachten waar bedrijven op terugvallen. Ze kunnen flexibel worden ingezet en zijn bovendien goedkoper. Zeker in de horeca is dat een grote troef. Tijdens de blok vervaagt die flexibiliteit natuurlijk voor een stuk. Ook wij merken dat het tijdens de blok moeilijker is om vacatures in te vullen, maar voorlopig lukt het ons nog steeds.”

Jeroen Poels, CEO van Deltaworx

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be