Skip to Content
Uitgeverij Averbode geeft 3.000 Vlaamse scholen digitaal alternatief voor papieren invulboeken

Uitgeverij Averbode geeft 3.000 Vlaamse scholen digitaal alternatief voor papieren invulboeken

Scholieren oefenen leerstof in met spelletjes en online oefeningen op platform ‘Disco’

Uitgeverij Averbode lanceert vandaag het digitaal platform ‘Disco’ voor scholen in het basis- en secundair onderwijs. Daarop zal alle lesmateriaal voor in de klas online beschikbaar zijn. Leerlingen kunnen er aan de slag in een oefenbibliotheek via hun laptop, smartphone of tablet.  Voor leerkrachten is er een digitale kluis waar ze al hun lesmateriaal bewaren. Het platform zorgt ervoor dat elk kind op zijn eigen tempo en niveau kan leren via online spelletjes en oefeningen, en tegelijk ook ict-vaardigheden verwerft. Uitgeverij Averbode wil met Disco 3.000 Vlaamse scholen een alternatief bieden voor de papieren invulboeken die ze nu nog gebruiken.  

Uitgeverij Averbode is niet de eerste uitgeverij die schoolboeken en leermethodes digitaal aanbiedt. Maar nu ze de stap naar de online klasomgeving maakt, komt ze met een belangrijke innovatie voor het onderwijs: elk werkboek voor leerlingen van het eerste lager onderwijs tot het zesde middelbaar wordt een e-book. Die elektronische werk- en leerboeken komen vanaf september op het nieuwe online platform ‘Disco’ - Latijn voor ‘ik leer’.  

Met deze investering willen we de traditionele invulboeken en oefeningen in een nieuw jasje steken. We kunnen er niet omheen dat de digitalisering in de Vlaamse scholen volop aan de gang is. Toch blijkt uit recente cijfers dat amper 1 op de 7 middelbare scholen een digitaal alternatief heeft voor zijn papieren lesmateriaal. Dat is veel te weinig. We hebben de ambitie om dat aantal fors op te krikken. Ook in het basisonderwijs is er nog veel marge. Met ons platform Disco bieden we de scholen die kans. Uiteindelijk willen we de leerlingen in zo’n 3.000 Vlaamse scholen digitaal laten leren. Al blijven we ook nog papieren werkboeken aanbieden. We kiezen resoluut voor een een mix van print en digitaal, omdat dit inspeelt op de noden van leerkrachten die alsmaar meer coaches van de jongeren worden tijdens het leerproces. De combinatie van tools laat leraars toe om zelf beter te bepalen hoe ze de contactmomenten met de leerlingen invullen.

Inge Vander Velpen, Business Director Uitgeverij Averbode 

Adaptief leren via digitale oefenbibliotheek 

De digitale oefenbibliotheek op Disco zorgt ervoor dat leerlingen individueel leerstof kunnen inoefenen. Ze houdt bovendien rekening met de individuele behoeften en talenten van ieder kind (zgn. adaptief leren). Het platform gebruikt daarom real-time data om de oefeningen van de kinderen te evalueren en op basis van de resultaten eventueel extra herhalingsoefeningen aan te bieden.  

Het nieuwe platform is gebaseerd op het principe van game-based learning: bestaande spelletjes en visualisaties maken het leren leuker, zowel voor de kleinsten als de middelbare scholieren. Kinderen in het lager krijgen na een oefeningenreeks bijvoorbeeld te zien of ze met hun score ‘matroos’ of ‘kapitein’ geworden zijn. In andere oefeningen serveert het oefenplatform leuke weetjes op kindermaat, uitgewerkt door de jeugdboekenschrijfster Mathilda Masters in samenwerking met Uitgeverij Lannoo. En na de geschiedenisles kunnen leerkrachten met hun kinderen het ‘Grote Revolutiespel’ spelen over de Franse revolutie - een spel gebaseerd op de spelregels van Stratego.

We hebben dit platform ontwikkeld omdat we merken dat er een individuele aanpak in klassen nodig is: sommige leerlingen zijn sterk, anderen zwakker. Tijdens de klassikale les hebben leerkrachten geen tijd om evenveel aandacht te spenderen aan de talenten van ieder kind. Met Disco lukt dat wel, want de kinderen gaan op hun eigen tempo aan de slag. Door de spelletjes, die zowel online als offline aanvullingen zijn op de leerstof, blijven kinderen gemotiveerd. Het platform maakt ook het leven van de leerkrachten een pak eenvoudiger. Ze krijgen een eigen online boekenplank: een ruimte waar ze al hun materiaal kunnen bundelen, zoals de inspiratie die ze halen van Pinterest, een leuk filmpje, een infographic, enzovoort. Dat moet een einde maken aan het vele knippen en plakken en de tientallen mappen die leerkrachten moeten meesleuren naar school.

Inge Vander Velpen, Business Director bij Uitgeverij Averbode 

Boek in de broekzak 

Nog een voordeel van de digitale methode: leerlingen hebben volgend schooljaar hun boek altijd bij de hand - of beter in de broekzak. Disco zal via pc, smartphone en tablet beschikbaar zijn. Dat laat kinderen toe om in de klas of thuis in de zetel hun huiswerk op hun favoriete toestel te maken. 

De toegang tot het nieuwe digitale platform verloopt via Smartschool of rechtstreeks via Disco zelf. 

***

Over Uitgeverij Averbode
Uitgeverij Averbode geeft tijdschriften, boeken en interactieve lesmethodes uit voor het kleuter-, het basis-, het secundair en het volwassenenonderwijs. De uitgeverij is al meer dan 100 jaar een begrip in België en richt zich ondertussen al geruime tijd op de Nederlandse en de Franse markt. Ze levert lesmateriaal aan meer dan 3000 lagere en bijna 1000 secundaire scholen in Vlaanderen en verkoopt meer dan 100.000 abonnementen op kindertijdschriften (en leesreeksen) en meer dan een half miljoen Vlaamse schoolboeken per jaar. Bij de ontwikkeling van al het materiaal werkt het nauw samen met specialisten uit het onderwijs. Uitgeverij Averbode is tevens distributeur van andere educatieve uitgeverijen, zoals Hachette, Didier, Edelsa en Mary Glasgow.
 

Contacteer ons
Arno Creve PR Consultant, Bepublic
Inge Vander Velpen Business Director, Uitgeverij Averbode
Arno Creve PR Consultant, Bepublic
Inge Vander Velpen Business Director, Uitgeverij Averbode
Over Bepublic