Uitgeverij Averbode wil kinderen meer laten lezen en minder op tablet en smartphone laten spelen met opvallend filmpje in Belgische cinemazalen

Wie deze paasvakantie met zijn kroost naar de cinema trekt, zal een opvallend filmpje te zien krijgen alvorens de film begint. Aan de hand van een kort spotje vóór elke familiefilm roept Uitgeverij Averbode ouders op om de schermtijd van hun jonge kroost te beperken. Tegelijkertijd wijst het filmpje op het belang van educational entertainment – al spelend lezen en leren – in plaats van brainless entertainment. Met de campagne wil de uitgeverij van kindertijdschriften en leermateriaal voor in de klas bijdragen aan de inspanningen van de overheid om het leesniveau van kinderen al van in de kleuterklas op te krikken. “En bovendien prikkelt al spelend lezen in hoge mate de fantasie van onze peuters en kleuters”, klinkt het bij Uitgeverij Averbode.

Internationale vergelijkende studies, waaronder het vijfjaarlijkse PIRLS-onderzoek, bewijzen al langer dat de leesvaardigheid van onze jeugd erop achteruitgaat. Door die slechte resultaten, startte de Vlaamse regering dit jaar met ‘Het Leesoffensief’, een actie om kinderen al vanaf de crèche meer aan verhalen bloot te stellen. De eerste resultaten van de Koalatest begin dit jaar toonden ook aan dat 15% van de kleuters niet taalvaardig genoeg was om naar het eerste leerjaar over te stappen. Een breder onderzoek van Uitgeverij Averbode bevestigt die cijfers: 14% van de kleuters is niet klaar om naar het eerste leerjaar te gaan. Naast taal, blijkt ook de fijne motoriek een probleem bij de zogenaamde “Ipad-generatie”, die meer swipet dan leest, tekent en kleurt.

Daarom wil Uitgeverij Averbode via een filmpje in de cinemazalen tijdens de paasvakantie ouders aansporen om de schermtijd van hun kroost te beperken. Tezelfdertijd maakt de uitgeverij in het spotje kleuters, jonge kinderen en hun ouders warm om samen meer tijdschriften te lezen en oefeningetjes te maken om beter te kunnen kleuren, knippen en plakken.

Geen brainless, maar educational entertainment

Het korte animatiefilmpje neemt kinderen en hun ouders mee in de fantasiewereld van een kleuter die op struisvogels rijdt en zijn brein aan gewichtheffen laat doen. De slogan van de spot, ‘Neem een abonnement op meer fantasie voor je kind’, past binnen de promotie van het zogenaamde educational entertainment. De Engelse term verwijst naar het gebruik van verschillende media – waaronder boeken en tijdschriften – om kinderen al spelenderwijs te laten leren.

“Kinderen zitten almaar langer en vaker achter een scherm. Niet alleen na de schooluren, maar ook in de vakantie. Te veel schermtijd en ‘brainless entertainment’ is een probleem bij onze jeugd. Het leesniveau gaat erdoor achteruit en de creativiteit van de kinderen geraakt afgebot. Dat willen we met deze campagne tegen gaan. Door meer al spelenderwijs te lezen en met verhalen in contact te komen, verbeteren peuters en kleuters van jongs af aan hun leesvaardigheid. Onze magazines Doremini, Doremi en Zonnekind, bijvoorbeeld, hebben veel aandacht voor verhalen en taalgewenning bij de jongste spruiten. Jonge kinderen hoeven trouwens niet alleen te lezen, het kan ook gaan om kruiswoordpuzzels invullen, tekenen, kleuren en al spelenderwijs rekenen, schrijven en extra oefeningetjes om de creativiteit te stimuleren. Zo scherpen ze niet alleen hun cognitieve vaardigheden, maar ook hun fantasie aan.” – Fabian Louis, campagnemanager van Uitgeverij Averbode

De campagne start op 6 april in de Belgische filmzalen. Het filmpje is te zien vóór elke familiefilm die tijdens de paasvakantie getoond wordt in de verschillende vestigingen van Kinepolis in ons land.

De CM-kinderservice Skoebidoe zal alvast tijdschriften van Uitgeverij Averbode aan al zijn leden aanbieden, omdat ze het belangrijk vinden dat ouders en hun kinderen samen spelenderwijs lezen en leren.

***

Over Uitgeverij Averbode

Uitgeverij Averbode geeft tijdschriften, boeken en interactieve lesmethodes uit voor het kleuter-, het basis-, het secundair en het volwassenenonderwijs. De uitgeverij is al meer dan 100 jaar een begrip in België en richt zich ondertussen al geruime tijd op de Nederlandse en de Franse markt. Ze levert lesmateriaal aan meer dan 3000 lagere en bijna 1000 secundaire scholen in Vlaanderen en verkoopt meer dan 100.000 abonnementen op kindertijdschriften (en leesreeksen) en meer dan een half miljoen Vlaamse schoolboeken per jaar. Bij de ontwikkeling van al het materiaal werken ze nauw samen met specialisten uit het onderwijs en het brede speelveld. Uitgeverij Averbode is tevens distributeur van andere educatieve uitgeverijen, zoals Hachette, Didier, Edelsa en Mary Glasgow.

Meer info op www.uitgeverijaverbode.be.

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be