Van 10 dagen naar 1 minuut: Belgische AI-oplossing versnelt terugbetalingen van verzekeraars
Oxygen versnelt en optimaliseert terugbetaling van medische kosten door de verzekeraar
29 augustus 2024
1 jaar na de lancering van hun “Hyper Automation Services”-toepassing boekt Oxygen opvallende resultaten. De verzekeringsconsultant ontwikkelde met behulp van AI een toepassing die het mogelijk maakt om binnen de minuut hospitalisatiekosten uit verzekeringsdossiers te detecteren en een juiste berekening voor terugbetaling te maken. De ontwikkeling zet daarmee een nieuwe standaard voor terugbetalingen in de verzekeringswereld. Die ligt nu gemiddeld op 10 werkdagen. Door de ontwikkeling kon Oxygen op een jaar tijd maar liefst 1 miljoen verzekeringsdossiers van 4 toonaangevende verzekeraars verwerken. De ontwikkeling is een primeur voor de Belgische verzekeringswereld en trekt ook internationaal de aandacht.
Ziekenhuisopnames, medicatie, fysiotherapie... De mutualiteit en hospitalisatieverzekering dekken deze onverwachte kosten voor een groot deel terug. Het proces voor de terugbetaling is echter complex en tijdrovend. Patiënten krijgen een stortvloed aan papieren documenten die ze vervolgens moeten doorsturen naar de verzekeraar. Die moet op zijn beurt de data op de documenten verwerken in zijn systemen en analyseren om een correcte terugbetaling te berekenen.
“Om een idee te geven van de complexiteit: op 1 ziekenhuisfactuur bevinden zich gemiddeld 140 datapunten die de terugbetaling kunnen beïnvloeden. Verzekeraars krijgen vandaag 10 dagen van de overheid om die berekening te maken en terugbetaling uit te voeren. Naast de complexiteit maakt de veelheid aan dossiers die verzekeraars dagelijks moeten verwerken, het zeer uitdagend om die deadline te halen. Voor verzekerden is 10 dagen lang wachten op een terugbetaling dan weer zeer lang. Zeker als ze een aanzienlijk bedrag hebben voorgeschoten. Daarom zochten we naar een oplossing zodat verzekeraars veel sneller en efficiënter kunnen werken en verzekerden sneller worden uitbetaald.”
- Kristof Vanuytrecht, verantwoordelijke voor Hyper Automation Services bij Oxygen
Objectieve beoordeling voor discussies
Oxygen ontwikkelde een eigen systeem dat kunstmatige intelligentie (AI) inzet om gegevens uit medische documenten nauwkeurig te extraheren, te verwerken en vervolgens deze grondig te controleren op juistheid met behulp van eigen algoritmes. Menselijke tussenkomst is daarbij overbodig. De algoritmes verifiëren bekende codes, controleren of de juiste bedragen zijn vermeld, en verrijken de gegevens vervolgens met aanvullende informatie. Opvallend: het systeem slaagt er zo beter in om de juiste afweging te maken tussen welke kosten al dan niet toe te schrijven zijn aan de hospitalisatie. Zo brengt de AI-toepassing relaas in discussies tussen verzekeraar en verzekerde. Kristof Vanuytrecht:
“Een belangrijk aspect van de aanvullende informatie is het automatisch bepalen van het schadegeval waarin de kosten kunnen worden terugbetaald. Dit gebeurt door de kosten te koppelen aan het relevante ziektebeeld. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld detecteren dat hoestsiroop niet verwacht wordt na een opname voor een gebroken been. Maar het kan ook verder gaan. Bij fantoompijnen komt vaak de vraag naar boven of die te kaderen zijn binnen een revalidatie of niet. Ons systeem kan daarin een objectieve rol spelen door een correcte analyse te maken en zo te beslissen of de raadplegingen bij de psycholoog voor de fantoompijn dienen te worden terugbetaald of niet.”
-Kristof Vanuytrecht, verantwoordelijke voor Hyper Automation Services bij Oxygen
Ook buitenlandse interesse
Begin dit jaar begon Oxygen hun ontwikkeling toe te passen voor vier toonaangevende Belgische verzekeringsmaatschappijen. Meer dan 1 miljoen verzekeringsdossiers werden zo verwerkt. Binnen enkele seconden biedt de ontwikkeling van Oxygen al een antwoord voor de verzekeraar. Vervolgens is het aan de verzekeraar om de kosten terug te betalen. Eén van de verzekeraars slaagt er alvast in om binnen de minuut die kosten terug te betalen. Andere verzekeraars zijn bezig hun werking hierop aan te passen en lijken zich nu te richten op terugbetalingen binnen de 2 à 3 dagen, waardoor een nieuwe standaard in de verzekeringssector zijn intrede doet. Ook Nederlandse verzekeraars en andere internationale spelers tonen al interesse in de oplossing van Oxygen.
Over Oxygen:
Oxygen werd opgericht in 2019 door Dirk Vervoort en Tom Van den Heuvel, beiden ervaren leiders in de verzekeringssector en het bedrijfsleven. Het bedrijf is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een toonaangevende speler met 60 medewerkers en een omzet van 6 miljoen euro in 2023. Oxygen streeft ernaar om de verzekeringssector klantgerichter, efficiënter en transparanter te maken, met in-house expertise, een gemotiveerd team en een slimme inzet van technologie als de drie pijlers van hun succes.
Met een brede klantenbasis, waaronder de tien grootste verzekeraars, nicheverzekeraars en diverse makelaars, blijft Oxygen zijn positie versterken als een innovator en betrouwbare partner in de sector.