Verzekeringsmakelaars voor de klas om tieners financiële kennis bij te brengen
Karel de Grote Hogeschool ontwikkelt matchingplatform en nieuw lesmateriaal
26 maart 2024
Karel de Grote Hogeschool en FVF – de beroepsvereniging voor Nederlandstalige verzekeringsmakelaars – zetten overal in Vlaanderen verzekeringsmakelaars voor de klas. Want heel wat jongeren hebben onvoldoende financiële kennis, én ze moeten sinds dit schooljaar ook aan de nieuwe minimumdoelen rond “financiële en economische vorming” voldoen. Om verzekeringsmakelaars op een uniforme manier de juiste kennis te laten overbrengen ontwikkelde KdG nieuw educatief materiaal én zet het een online matchingplatform op poten dat enthousiaste verzekeringsmakelaars in contact brengt met scholen in hun nabije omgeving die op zoek zijn naar extra financiële educatie rechtstreeks uit de praktijk. Als aftrap van dit nieuwe initiatief gaf Lucas Stevens vandaag als eerste makelaar les aan de zesdejaars van het Immaculata secundair in Oostmalle.
Uit onderzoek van Febelfin blijkt dat het niet al te best gaat met de financiële geletterdheid van de Belgische jongeren. Bijna de helft van jongeren tussen 16 en 30 jaar weet niet genoeg over budgetbeheer of dagelijkse financiële administratie, laat staan over verzekeringen. Om dat gebrek aan kennis te verhelpen, zijn er sinds dit schooljaar nieuwe minimumdoelen van kracht in het secundair onderwijs rond “financiële en economische vorming”. Jongeren moeten nu dus ook op school leren over sparen, budgetteren en de verzekeringswereld.
KdG en FVF bundelen de krachten om school aan verzekeringsexpert te koppelen
Om jongeren meer financiële kennis bij te brengen, slaat KdG nu in samenwerking met FVF de brug tussen de verzekeringswereld en het onderwijsveld. Want een ervaringsdeskundige kan dankzij zijn praktijkkennis en passie voor verzekeringen jonge mensen actief helpen om financieel zelfredzaam te worden en zo een steentje bijdragen om te voldoen aan de nieuwe minimumdoelen in het middelbaar onderwijs.
KdG ontwikkelde in samenspraak met de verschillende onderwijskoepels en FVF nieuw educatief materiaal op maat van verzekeringsmakelaars zodat zij over hun vakgebied les kunnen geven aan leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Het lesmateriaal is zo opgesteld dat de verzekeringsmakelaar het kan aanvullen met persoonlijke inzichten en praktijkvoorbeelden. Gelijktijdig heeft KdG een gloednieuw online matchingplatform gecreëerd dat scholen in contact brengt met lokale verzekeringsexperts. Vanaf vandaag kunnen verzekeringsmakelaars zich via deze site inschrijven om les te geven, en dan kunnen leerkrachten het platform beginnen gebruiken na de paasvakantie.
“Als hogeschool vinden we het belangrijk om de financiële geletterdheid van onze jongeren vooruit te helpen. Daarom willen we leerkrachten ondersteunen bij het integreren van de nieuwe sleutelcompetenties rond financiën en economie in hun lessen. Door samen te werken met verzekeringsmakelaars halen we echte experten naar de klas die vanuit hun passie jongeren op een boeiende manier financiële kennis kunnen bijbrengen,” – Leen Wouters, verzekeringsmakelaar en docente verzekeringen in de opleiding ‘Financiën en Verzekeringen’ aan KdG
“Jongeren beseffen vaak niet op welke manieren ze allemaal verzekerd zijn. Gaande van een schoolongevallenverzekering over een hospitalisatieverzekering of een verzekering bij hun sportclub tot een verzekering voor hun bromfiets. We vinden het dan ook belangrijk dat jongeren kennis opdoen van verzekeringen en het belang van een goede verzekeringsdekking. Verzekeringen hebben nu eenmaal een belangrijke maatschappelijke rol om de burgers te beschermen bij hun risico’s in het dagelijkse leven.” - Erik Weekers, CEO van FVF
“We hebben het veel eenvoudiger gemaakt om ‘gastleerkrachten’ voor de klas te zetten. Dat past in de strijd tegen het lerarentekort, maar het is natuurlijk ook een goede manier om externe expertise uit te nodigen op school. Vroeger kon dat alleen voor praktijkvakken, maar nu kan bijvoorbeeld een professionele vertaler-tolk ook lessen Frans overnemen, een muzikant kan muzieklessen komen geven en ja: verzekeringsmakelaars kunnen economische opvoeding komen geven.” – de Vlaamse minister van Onderwijs
Grijze man in pak?
Tegelijkertijd maken de tieners kennis met het vaak onbekende en onbeminde knelpuntberoep van verzekeringsmakelaar. Vandaag staan er over heel Vlaanderen meer dan 2.500 vacatures* open voor een job als makelaar of medewerker in de verzekeringssector. Een van de problemen is dat de instroom van pas afgestudeerden niet kan beantwoorden aan de grote vraag in de sector.
“Het tekort aan nieuwe instroom in de verzekeringssector hangt voor een stuk samen met de hardnekkige perceptie in onze maatschappij van de grijze verzekeringsmakelaar in pak die de hele dag achter zijn bureau zit. Maar dit beeld is inmiddels echt wel achterhaald. In mijn eigen kantoor beschik ik over een heel divers team, jong én oud, man én vrouw. Door verzekeringsmakelaars tussen de leerlingen te zetten, kunnen deze jongeren zelf zien en horen hoe weinig we eigenlijk achter onze bureau zitten maar ook tussen de mensen staan” – Leen Wouters, verzekeringsmakelaar en docente verzekeringen in de opleiding ‘Financiën en Verzekeringen’ aan KdG.
“De verzekeringssector is een heel boeiende, snel evoluerende wereld waarbinnen de verzekeringsmakelaar een heel belangrijke schakel is. Het is een beroep met veel toekomst en binnen het makelaarskantoor is men vaak op zoek naar verschillende profielen met telkens andere expertises. Jongeren die door de wereld van verzekeringen getriggerd worden, kunnen na de middelbare school verder studeren in het hoger onderwijs om deze boeiende en maatschappelijk belangrijke sector diepgaander te leren kennen en er later hopelijk een carrière in uit te bouwen.” - Erik Weekers, CEO van FVF