Vlaams Radiokoor hit op Youtube: 7 miljoen views voor klassiek stuk Agnus Dei

Vandaag rondt een video van het Vlaams Radiokoor de kaap van 7 miljoen views op Youtube. Dat is ongezien voor een video van een koor in ons land dat zich toespitst op klassieke muziek. Mensen over de hele wereld willen de opname van het live optreden gebruiken voor familiale gelegenheden. Het Vlaams Radiokoor krijgt ook veel positieve, persoonlijke en emotionele reacties. Ze zijn verrast door het grote succes, maar ook blij dat ze mensen troost kunnen bieden met hun werk.

De video die over de hele wereld viraal gaat is een live opname van een concert van het Vlaams Radiokoor in Flagey in mei 2015. Het koor zingt een werk van de Amerikaan Samuel Barber, een koorversie van zijn bekende Adagio for Strings. Hij koos er een tekst uit de Bijbel over het Lam Gods bij. Het is een thema dat normaal gezien vaste prik is in elke mis, maar dat deze video nu ook zoveel kijkers lokt op Youtube, is een primeur voor een klassiek ensemble in ons land. 

Klassiek concert gaat onverwacht viraal

In de eerste twee jaar bleef de video van de uitvoering vrijwel onopgemerkt. Sinds begin 2018 noteerde het Vlaams Radiokoor een flinke piek in de kijkcijfers. Sindsdien bleef de video massaal bekeken, onder andere dankzij vele automatische aanbevelingen op Youtube. Begin dit jaar, toen de wereld in lockdown ging door het coronavirus, tekende zich een tweede opmerkelijke piek af.  

Deze video is een van de weinige professionele opnames van het erg bekende en geliefde werk ‘Agnus Dei’ van Barber. Heel wat mensen die naar het stuk op zoek gaan, komen dus automatisch bij onze opname terecht. We merken dat het grootste deel van de kijkers  Amerikanen zijn, gevolgd door Fransen en Britten. Maar we krijgen reacties, mails en brieven van mensen over de hele wereld die vragen of ze ons stuk mogen gebruiken voor familiale aangelegenheden. Het is duidelijk dat dit werk, en onze interpretatie ervan, veel emoties losmaakt bij de mensen. Muziek, en zeker klassieke muziek, heeft de kracht om troost te bieden in moeilijke tijden.

Véronique Bossaert, hoofd marketing en communicatie van het Vlaams Radiokoor

Ook populair in hedendaagse muziek

Opvallend: de video van het Vlaams Radiokoor bereikt jong en oud, man en vrouw. Al blijft een goeie 70% van de kijkers ouder dan 45. Het blijken vooral mannen (80%) te zijn die de video van het Vlaams Radiokoor bekijken. Dat heeft misschien te maken met het feit dat het muziekstuk van Barber de soundtrack vormde van de Amerikaanse kaskraker Platoon. Die oorlogsfilm uit 1986 trok voornamelijk een mannelijk publiek. Maar ook tieners en twintigers zouden het werk van Barber al moeten kennen. Jongerenidolen als Armin Van Buuren, Tiësto, Lucas & Steve en de groep Bastille brachten de afgelopen jaren hun versie van de compositie van Barber uit.

***

Over het Vlaams Radiokoor

Sinds 1937 is het Vlaams Radiokoor een referentie voor vocale muziek in Vlaanderen en Europa. De stem is de ultieme vertolker van onze emoties, en het Vlaams Radiokoor is een van haar grootste ambassadeurs. Sinds seizoen 19-20 heeft Bart Van Reyn de leiding over het Radiokoor als muziekdirecteur. De gedeelde passie voor vocaal repertoire, van barok tot hedendaags, het geloof in de stem als ultieme vertolker van onze emoties, en het streven om ons vocaal erfgoed toegankelijk te maken voor zangers en publiek zijn wat ensemble en dirigent verbindt.

 

 

Arno Creve

PR Consultant, Bepublic

Sonja Kouchoutina

PR Contact, Vlaams Radiokoor

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be