Voetbal Vlaanderen investeert komende vier jaar 60 miljoen euro om iedereen aan het voetballen te krijgen

Ambitieus beleidsplan 2021-2024 focust op:

  • Elk jaar 16% meer voetballende meisjes onder de 18 jaar;
  • 30% meer 35-plussers tegen eind 2024; 
  • Een G-voetbalclub voor mensen met een beperking op minder dan 15 kilometer van ieders deur;
  • Doorgedreven professionalisering van jeugd- en amateurvoetbal door het jaarlijks opleiden van minstens 1.800 gediplomeerde trainers en het aantrekken van 50% meer vrouwelijke trainers tegen 2024;
  • 80% van de clubs heeft een Aanspreekpunt Integriteit tegen 2024;
  • Een topsportactieplan dat focust op talentdetectie en talentontwikkeling.

Voetbal Vlaanderen lanceert vandaag zijn beleidsplan voor de komende vier jaar. De federatie van alle voetbalclubs in Vlaanderen zal extra inspanningen leveren om meer meisjes (minstens 16% per jaar) en meer 35-plussers (+30% tegen 2024) aan het voetballen te krijgen. Voetbal Vlaanderen gaat ook voor extra voetbalclubs in Vlaanderen waar G-sporters terecht kunnen. De verdere professionalisering van het jeugd- en amateurvoetbal door jaarlijks 1.800 trainers op te leiden en 50% meer vrouwelijke coaches af te leveren blijft een topprioriteit. Voetbal Vlaanderen wil iedere jeugdspeler en jeugdspeelster evenveel startmomenten en speelkansen garanderen. Ten slotte schakelt de grootste Vlaamse sportfederatie een versnelling hoger in de strijd tegen racisme, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag. Voetbal Vlaanderen trekt 60 miljoen euro uit, gespreid over vier jaar, om dit ambitieuze beleidsplan te realiseren.

Elke week staan er - in niet-COVID-19 tijden - meer dan 300.000 voetballers en voetbalsters op onze meer dan 10.000 Vlaamse voetbalvelden. Ze zijn actief in ruim 3.000 clubs overal in Vlaanderen. Om al die sportievelingen wekelijks nog een extra dosis sportplezier, de nodige competitie en de best mogelijke ondersteuning te geven, trekt Voetbal Vlaanderen met steun van Sport Vlaanderen de komende vier jaar 60 miljoen euro uit om haar ambitieus beleidsplan met 11 pijlers te realiseren.  

Wij willen iedereen, man, vrouw, tiener of vijftigplusser, van welke geaardheid of origine ook, zijn of haar hele leven lang laten voetballen. Niemand mag buitenspel staan. Daarom lanceren we vandaag dit nieuwe beleidsplan dat het voetbal in Vlaanderen de komende vier jaar een extra stimulans moet geven. We zijn ambitieus en willen het voetbalvuur in Vlaanderen nog verder aanwakkeren en onze sport ook nog diverser en inclusiever maken.
Nand De Klerck, woordvoerder van Voetbal Vlaanderen

Meer meisjes en 35-plussers op Vlaamse voetbalvelden

Vlaanderen telt meer en meer voetballende meisjes. De afgelopen vier jaar groeide hun aantal tot 28.000, een stijging met 35%. De komende vier jaar wil Voetbal Vlaanderen daar nog een serieuze schep bovenop doen. Elk jaar moeten er minstens 16% meer meisjes op onze velden bijkomen, zo luidt de ambitie. 

Meisjes vinden meer en meer de weg naar het voetbal en zetten hun eerste voetbalstapjes ook steeds vroeger. De gemiddelde leeftijd waarop meisjes voetbal voor het eerst ontdekken, ligt iets hoger dan 9 jaar, terwijl dat bij de jongens 8 jaar is. De afgelopen vier jaar is het aandeel vrouwelijke leden binnen Voetbal Vlaanderen gestegen van 7,5% naar 8,8%. Het meisjes- en vrouwenvoetbal zit dus in de lift, maar onze ambitie is om die stijgende trend verder te versnellen.
Nand De Klerck, woordvoerder van Voetbal Vlaanderen

Voetbal Vlaanderen wil daarnaast het aantal voetballende 35-plussers opkrikken. Tegen 2024 moeten er 30% meer actieve voetballers zijn van 35 jaar of ouder en 20% meer 55-plussers. De federatie voorziet hiervoor in haar plan extra ondersteuning van mentorclubs en pilootprojecten met 35-plussers die hun expertise kunnen delen met andere opstartende clubs in de regio. 

G-voetbalclub op 15 kilometer van ieders deur

Via een breder, laagdrempelig competitie-aanbod voor G-voetbal in elke provincie, wil Voetbal Vlaanderen ook meer sporters met een beperking warm maken voor het voetbal. Concreet wil de federatie tegen 2024 dat iedere G-voetballer een club vindt op minder dan 15 kilometer van zijn deur. Momenteel zijn er 124 G-voetbalclubs in Vlaanderen, dat is ongeveer 15% van alle veldvoetbalclubs die ook een jeugdwerking hebben. De ambitie is om dat aantal minstens op te trekken naar 150 en de blinde vlekken op de Vlaamse voetbalkaart weg te werken. 

1.800 gediplomeerde trainers extra per jaar 

De federatie streeft ook naar een sterkere professionele omkadering van het jeugd- en amateurvoetbal. Zo heeft Voetbal Vlaanderen de ambitie om jaarlijks 1.800 nieuwe trainers op te leiden. Dat zijn er bijna 20% meer dan de voorbije jaren. Het aantal actieve vrouwelijke trainers moet op vier jaar met de helft stijgen. Tot slot mikt de federatie met het nieuwe beleidsplan elk jaar op extra scheidsrechters. Zo moeten er elk jaar 10% scheidsrechters bijkomen en elk jaar 10% minder referees het voetbal vaarwel zeggen.

Gekwalificeerde trainers zijn erg belangrijk in de ontwikkeling van onze voetballende jongens en meisjes. Zo kan elke jongere op zijn of haar niveau de juiste opleiding genieten en het grootst mogelijke plezier beleven aan de mooiste sport ter wereld.  Zo komen onze jongeren graag naar de club en groeien ze stap voor stap uit tot betere voetballers. Tijdens competitiewedstrijden willen we daarom ook dat elke jongere evenveel startmomenten en evenveel speelkansen krijgt. Onze begeleiding van de jeugdclubs, het toekennen van jeugdlicenties en het organiseren van jeugdcompetities gaan we hier ook op afstemmen. We gaan de jeugdclubs die mee ons beleid realiseren extra ondersteunen met subsidies.
Nand De Klerck, woordvoerder van Voetbal Vlaanderen

8 op de 10 clubs heeft tegen 2024 Aanspreekpunt Integriteit (API)

Voetbal Vlaanderen schakelt van vijfde naar zesde versnelling in de strijd tegen racisme, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag. Elk incident is er één te veel. De federatie reikt de voetbalclubs daarom extra tools aan om gepast te reageren wanneer zij geconfronteerd worden met bepaalde incidenten. Voetbal Vlaanderen werkt aan een jaarlijkse fair-playprijs voor de meest sportieve club op basis van fair-playmetingen per wedstrijd. 

Onze opleidingen club-API en grensoverschrijdend gedrag waren reeds een groot succes en telkens volzet. Op deze manier weten de clubs exact wat ze moeten doen en waar ze terecht kunnen als er zich een probleem stelt.
Nand De Klerck, woordvoerder van Voetbal Vlaanderen

7 van de 11 Red Flames komen uit onze topsportscholen

Voetbal Vlaanderen richt zich naast het ontwikkelen van de breedtesport (grassroots) ook sterk op de top van de piramide, onze topsporters. Met een jaarlijks budget van ongeveer 1 miljoen euro, met dank aan Sport Vlaanderen, focussen we op het detecteren en ontwikkelen van toptalent. 

Als je naar een interland van onze Red Flames kijkt zal je zien dat ongeveer 7 van de 11 speelsters die aan de aftrap staan opgeleid zijn in onze topsportscholen. De komende jaren werken we samen met onze hoogkwalitatieve staff van het departement topsport verder aan de talentdetectie en talentontwikkeling van onze Vlaamse jongens en meisjes!
Nand De Klerck, woordvoerder van Voetbal Vlaanderen

Het volledige beleidsplan van Voetbal Vlaanderen is te vinden op www.voetbalvlaanderen.be

***

Over Voetbal Vlaanderen

Voetbal Vlaanderen is de Vlaamse vleugel van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) en de grootste Vlaamse sportfederatie. De federatie geeft meer dan 300.000 voetbalhelden wekelijks de kans hun kunsten te tonen op het voetbalveld. Voor hen organiseren we ongeveer 330.000 wedstrijden per seizoen op meer dan 10.000 velden in Vlaanderen. De missie van Voetbal Vlaanderen is om iedereen een leven lang voetbalplezier te geven op maat. Om dat te bereiken ondersteunt, begeleidt en adviseert Voetbal Vlaanderen alle voetbalclubs in Vlaanderen.

Campagnevideo beleidsplan - voetbal voor iedereen.mp4

MP4 - 44 Mb

Nand De Klerck

Woordvoerder, Voetbal Vlaanderen vzw

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be