Voetbalbond bouwt aan toekomst op vooravond van 125ste verjaardag

Voetbalbond bouwt aan toekomst op vooravond van 125ste verjaardag

  • Belgian Football Centre wordt vanaf 2021 het epicentrum voor het Belgische voetbal
  • De 125ste verjaardag van de Voetbalbond wordt luister bijgezet met vernieuwde huisstijl 
  • Collector’s fotoboek trapt jubileumjaar vol festiviteiten af 
Het jubileumjaar 2020 is de start voor de verdere uitbouw van het Belgian Football Centre in Tubeke. De site wordt het epicentrum van het Belgische voetbal en is een belangrijke pijler in de plannen van de Voetbalbond om in 2022 één van de toonaangevende voetbalfederaties in Europa te zijn. In het kader van zijn 125ste verjaardag pakt de Voetbalbond uit met een nieuwe visuele identiteit voor de eigen organisatie, de Rode Duivels, de Red Flames en 1895 Official Belgian Fan Club. Tot slot zet de KBVB zijn verjaardag het komende jaar extra luister bij met een fotoboek over het rijke erfgoed van het Belgisch voetbal en worden er vanaf 2020 diverse jubileumactiviteiten georganiseerd waarbij ook de fans inspraak zullen krijgen.

Belgian Football Centre, het hart van het voetbal in België 

De verhuis van de VAR vanaf het seizoen 2021-2022 naar Tubeke was intussen al bekend. Maar het Belgian Football Centre zal een nog grotere rol spelen in de toekomst van het Belgische voetbal. Vanaf maart 2021 krijgen de sportieve activiteiten in het Belgian Football Centre het gezelschap van het management en de administratie van de Voetbalbond. Op de site komen er niet alleen vier nieuwe terreinen bij, maar ook een congrescentrum, nieuwe kleedkamers en een nagelnieuw bondsgebouw. Dat nieuwe bondsgebouw van de KBVB zet in op ecologie en het welzijn van het personeel. Naast zonnepanelen zullen eenmaal alle werkzaamheden afgerond zijn enkel elektrische mobiliteitsoplossingen gebruikt worden op en rond het Belgian Football Centre. Samen met de provincie en tal van andere partners werkt de KBVB een volledig mobiliteitsplan uit om het hart van het Belgische voetbal in België verkeersvriendelijk te ontsluiten. Ook voor het welzijn van de om en bij de 150 medewerkers heeft de KBVB aandacht. Er worden onder andere een restaurant en tal van sportfaciliteiten zoals een fitnesszaal, een padelterrein, tennisveld en extra voetbalvelden voorzien. 

“De KBVB groeide de voorbije 125 jaar uit tot de grootste sportfederatie van het land en de Rode Duivels voeren al meer dan een jaar de wereldranglijst aan. Maar we willen als organisatie verder groeien en een van de toonaangevende federaties zijn tegen 2022. De investeringen in ons Belgian Football Centre in Tubeke zullen daaraan bijdragen.”
Peter Bossaert, CEO bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond

Voetbalbond steekt zichzelf, Rode Duivels, Red Flames en Fan Club in nieuw jasje 

De 125ste verjaardag vormt verder de ideale gelegenheid om de branding van de Voetbalbond en van zijn drie andere merken - de Red Devils, de Red Flames en de 1895 Official Belgian Fan Club - te moderniseren. Het gaat niet om een radicale revolutie, eerder om een evolutie, gezien de drie belangrijkste elementen uit het oude embleem van de Voetbalbond - kroon, krans en Belgische driekleur - werden behouden. De letters KBVB en URBSFA maken in het nieuwe logo plaats voor het internationaler klinkende RBFA (Royal Belgian Football Association). Een zwarte bal vormt links met een strakke, nationale driekleur de letter ‘B’ van België. In de zwarte bal passen ook de nieuwe logo’s van de Rode Duivels, Red Flames en 1895 Official Belgian Fan Club. De Voetbalbond trekt de nieuwe visuele identiteit door in alle communicatie. Zo zit de website van de KBVB vanaf 8 november in een volledig nieuw kleedje en is die dan te vinden onder het webadres www.rbfa.be

“Door de jaren heen heeft de Voetbalbond heel wat nieuwe merken ontwikkeld: Red Devils, Red Flames en 1895. Die kregen telkens een eigen logo dat volledig losstond van de stijl van de KBVB. Daardoor is een duidelijke visuele identiteit zoekgeraakt. In het kader van onze 125ste verjaardag, lanceren we dus een nieuwe branding met vier nieuwe opgefriste logo’s om de grote familie die we zijn ook visueel weer te geven. De klare lijn-stijl van striptekenaar Hergé maakt onze nieuwe identiteit op en top Belgisch.”
Manu Leroy, Marketing & Communication Director bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond

Fotoboek en festiviteiten in 2020

In aanloop naar de festiviteiten rond 125 jaar Belgische Voetbalbond, lanceert de KBVB de komende maand een fotoboek over het patrimonium en erfgoed van het Belgisch voetbal. In januari zal het gala van de Gouden Schoen bovendien in het teken staan van de 125ste verjaardag van de KBVB. Daarnaast zijn er nog tal van andere activiteiten voorzien zoals onder meer een tentoonstelling, een theatervoorstelling en een legend’s game. Over al die activiteiten zal de Voetbalbond de komende maanden meer details communiceren.

Contacteer ons
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.