Volwassenen aan Lego, kinderen zelf aan de slag met TikTok-trends: dit zijn dé speelgoedhypes van 2023
13 oktober 2023
- Speelgoed voor volwassenen neemt een steeds groter marktaandeel in: verkoop van Lego Adults steeg tot 60% afgelopen jaar
- De moderne Tamagotchi: ouders kiezen vaker voor herkenbaar en nostalgisch speelgoed
- TikTok-trends en afgeleiden van games, films & series populair bij kinderen
18 oktober 2023 – Kinderen willen vaak de speelgoedhypes die ze spotten op social media platform TikTok in het echt ervaren, net zoals ze zelf willen spelen met figuurtjes uit gekende films, series en games. Uiteraard was er het effect van de Barbie-film: afgelopen zomer piekte de verkoop van Ken-poppen. Maar ook speelgoedafgeleiden zoals pluche personages of Lego-varianten van gekende games als Roblox en Super Mario, zijn erg populair. En ook volwassenen vinden volop pret in de bouwsteentjes: afgelopen jaar steeg de verkoop van Lego Adults tot wel 60%. Dat blijkt uit een analyse van de speelgoedexperten van bol, tijdens het samenstellen van het jaarlijkse Grote Speelgoedboek. Ook de doelgroep van speelgoed is aan het veranderen. “In Amerika is 25% van het speelgoed al gericht op volwassenen en dat zien we ook in België steeds meer terug,” klinkt het bij de experts.
Het Grote Speelgoedboek: een vaste waarde
Al vijf jaar op rij stellen experts bij bol Het Grote Speelgoedboek samen. Bladeren en knippen in een speelgoedboek om een verlanglijstje te maken is voor veel kinderen een vaste waarde tijdens de feestdagen. Tegelijkertijd heeft Het Grote Speelgoedboek zich met de bijhorende app steeds verder interactief ontwikkeld. Met de AR functionaliteit in de app kunnen kinderen details over het speelgoed, 3D beelden en filmpjes bekijken. Dit is voor de kinderen leuk om te doen en voor de ouders heel handig, omdat ze zo kunnen zien hoe groot iets is. Ook dit jaar zijn er weer enkele nieuwigheden: voor de kinderen bevat de app het interactieve voorleesverhaal “De Vergetelnoot”. Voor de ouders is er een vernieuwd hulpsinterklazen-platform. Ze kunnen via de app gepersonaliseerde ingesproken boodschappen van Sinterklaas bezorgen aan hun kinderen.
Vijf jaar speelgoedtrends
Het is ook het vijfde jaar dat experts van bol tijdens het samenstellen van het Speelgoedboek de grotere speelgoedtrends in kaart brengen. Zo wordt het duidelijk dat diverse thema’s steeds terugkeren, maar dan net met andere speelgoeditems die de trend dragen. Onder andere de populariteit van speelgoed onder volwassenen, de vraag naar duurzaam speelgoed, diversiteit & inclusie en de invloed van films & series, social media en games op de speelgoedwereld, zijn blijvers.
Marcel de Looper, speelgoedexpert van bol, licht de meest markante bevindingen van 2023 toe:
“TikTok is voor kinderen en jongvolwassenen dé plek waar trends beginnen. Dat zien we ook terugkomen bij speelgoed: eerder bijvoorbeeld al in de fidget toys, maar dit jaar werd ‘Miniverse’, een van de TikTok trends, zelfs gekozen tot Speelgoed van het Jaar. Ook speelgoed gebaseerd op films en games blijven populair. De invloed van de Barbie film is onmiskenbaar: afgelopen zomer werden er meer Ken’s verkocht dan tijdens de feestdagen van 2022, het normale piekmoment. Het ‘Kenergy effect’ lijkt dus een feit. Als de ouders kiezen, grijpen ze dan weer vaak terug naar herkenbaar speelgoed in een moderne uitvoering, zoals verzorgdiertjes die wel iets weg hebben van de Tamagotchi’s van vroeger.
We zien ook dat de doelgroep van speelgoed aan het veranderen is. In Amerika zijn volwassenen de groeimarkt in de speelgoedindustrie en is een kwart van het speelgoed al op hen gericht. We benoemen die doelgroep als “kidults”: een samentrekking van “kids” en “adults”. Deze verschuiving begint zich ook in de Lage Landen te manifesteren. We zien dat Pokémon kaarten en modelbouwpakketten goed scoren bij volwassenen. Maar dé trend zit toch in Lego: de verkoop van Lego Adults steeg tot wel 60% vergeleken met vorig jaar.”
Dit zijn dé speelgoedtrends van 2023: 1. Barbie Mania & Kenergy De Barbie film had direct invloed op de populariteit van Barbie speelgoed. Barbie is rondom de feestdagen altijd al populair, maar dit jaar liet de verkoop van Barbie items, net als die van Ken, al in de zomermaanden een piek zien. Deze zomer werden er zelfs meer Ken poppen gekocht dan tijdens de feestdagen van 2022, het gebruikelijke piekmoment. 2. TikTok Power TikTok is tegenwoordig dé plek waar trends beginnen, en speelgoed is daarin geen uitzondering. In navolging van de TikTok fidget trend uit 2021, werd dit jaar de elektronische pop it fidget toy een hit op TikTok en daardoor in de speelgoedverkoop. Ook dankzij TikTok zijn de mini-verzamelgerechten van Miniverse een hype. Hiermee kan je een (niet eetbaar) gerecht in het klein maken, zoals een hamburger, pizza of milkshake. Dit speelgoed combineert knutselen en verzamelen en werd recent gekozen tot Speelgoed van het Jaar. 3. Kidults - speelgoed voor volwassenen Het woord kidults is een combinatie van ‘kids’ en ‘adults’ en benoemt de doelgroep van volwassenen die voor zichzelf speelgoed kopen. Steeds meer fabrikanten kiezen ervoor om speelgoed gericht op een oudere doelgroep te lanceren. Tijdens corona nam dit type speelgoed al een hoge vlucht. Vooral bord- en kaartspellen en teken- en knutselgerief waren toen populair. Waar de verkoop van spellen ondertussen terug is afgezwakt, zijn ondertussen Pokemon kaarten, Funko poppen, Robotime modelbouwpakketten en het LEGO Adults assortiment erg populair. De verkoop van Lego Adults steeg dit jaar zelfs met 40 tot wel 60% ten opzichte van vorig jaar. 4. Newstalgia: speelgoed van toen in een modern jasje Bij bepaald speelgoed worden we allemaal wel een beetje nostalgisch. Deze ‘newstalgia’ trend zorgt ervoor dat ouders voor hun kinderen op zoek gaan naar speelgoed dat hen aan vroeger doet denken, maar ondertussen wel een moderne uitvoering heeft gekregen. Zo scoren verzorgdiertjes zoals de Tamagotchi van vroeger, sterk. Tegenwoordig is er dan bijvoorbeeld Bitzee, een doosje met 15 virtuele diertjes die je kunt aanraken en verzorgen. Of Mama Surprise Cavia, die met voldoende liefde en aandacht een of meerdere baby's krijgt. 5. Van game console naar speelgoedplank Speelgoed gebaseerd op de games Roblox, Minecraft en Super Mario blijft de weg van het gaming scherm naar de speelgoedplank vinden. Onder andere pluche uitvoeringen van de figuurtjes zijn populair, net als de Lego varianten. Ook speelgoed gebaseerd op licenties van bekende films en series, zoals serie Gabby’s Poppenhuis of Bluey is succesvol. 6. Schaars speelgoed Een trend waar veel merken op inspelen, is het creëren van schaarste. Speelgoed dat niet breed of maar in een beperkte oplage verkrijgbaar is, heeft extra aantrekkingskracht. Vaak worden het hierdoor echte verzamelobjecten. Een van de bekendste voorbeelden zijn de Pokémon kaarten, waarbij mensen op jacht gaan naar die ene bijzondere Pokémon kaart. LEGO brengt zakjes met minifiguren op de markt waarvan mensen vooraf niet weten welk figuur ze krijgen en hierdoor op zoek gaan naar hun favoriet. Ook Squishmallows en Funko volgen deze strategie. |
Herkenbaar voor ieder kind
De kinderen die te zien zijn in Het Grote Speelgoedboek zijn dit jaar voor het eerst gekozen aan de hand van een openbare casting. Tijdens de castingdag werd goed gekeken naar het enthousiasme van de kinderen, de interactie met het speelgoed en hun persoonlijke verhaal. Er is bij de uiteindelijke selectie gekozen voor een groep kinderen met verschillende verhalen en achtergronden. Zo kan ieder kind zich herkennen in het boek.
Verspreiding
Het Grote Speelgoedboek van bol wordt vanaf midden oktober gericht bezorgd bij gezinnen met kinderen. Mensen die het boek niet ontvangen hebben, kunnen ook terecht in alle Delhaize winkels om een exemplaar op te halen.
Je kan het boek ook digitaal inkijken via deze link.
Over bol
In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen (NL). Tegenwoordig is bol één van de grootste online e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 36 miljoen artikelen, met name non-food. Bol werkt samen met 52.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol heeft ruim 2.800 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland en Antwerpen, België. Sinds 2012 is bol onderdeel van Ahold Delhaize.
Sinds 2023 is bol B Corp gecertificeerd. Een B Corp moet voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van sociale- en milieu-impact, accountability en transparantie. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol terecht kunnen. Zo zetten we ons in voor diversiteit en inclusiviteit onder medewerkers en klanten. Ook ondersteunen we goede doelen en ontwikkelen en ondersteunen we leerprogramma’s gericht op het vergroten van gelijke kansen onder kinderen met ons initiatief ‘bollebozen’.
Bol is in april 2022 als eerste e-commercebedrijf in Nederland en België gecertificeerd volgens de Climate Neutral Standard. Die certificering en jaarlijkse controle helpen bol met het reduceren van de voetafdruk. Bol wil het elke dag beter doen om de CO2 -uitstoot per pakket zoveel mogelijk te reduceren; van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Met het duurzamere assortiment wil bol klanten helpen een bewuste keuze te maken.
Noot voor redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersoon of kijk op pers.bol.com.