Vraag naar jobstudenten voor events en horeca in zomer verdubbeld door arbeidskrapte

Horeca en eventsector verliezen helft jobstudenten aan bedrijven met vaste uren en vast loon

De vraag naar jobstudenten voor de komende zomerperiode is bijzonder groot. Studentenuitzenkantoor Deltaworx ziet een kwart meer aanvragen in vergelijking met voor de coronacrisis. Bij de horeca- en eventsector is dat zelfs een verdubbeling. Maar net die traditionele studentensectoren blijken steeds minder in trek bij de studenten van vandaag. Dit jaar geeft de helft minder jobstudenten bij Deltaworx de voorkeur aan een job als garçon of eventhost. “De coronacrisis, maar zeker ook de huidige arbeidskrapte heeft het werklanddschap voor jobstudenten hertekend,” stelt Jeroen Poels, CEO van Deltaworx.

Na twee woelige jaren staan horecazaken en evenementenbureaus deze zomermaanden drukke tijden te wachten. Festivals organiseren extra festivaldagen, terwijl cafés en restaurants overuren draaien om iedereen te bedienen. De nood aan extra werkkrachten is hoger dan ooit. In vergelijking met 2019 krijgt Deltaworx vandaag twee keer zoveel aanvragen van restaurants, cafés en evenementen om studenten in te zetten. Maar de traditionele zomersectoren zijn niet langer het populairst onder de studenten. Tijdens de coronacrisis maakten jobstudenten kennis met andere sectoren. En die trend zet zich dit jaar door onder impuls van de arbeidskrapte

“Over alle sectoren heen zijn er een kwart meer organisaties die vragen om jobstudenten in te schakelen deze zomer. Dat is goed nieuws voor de studenten. Zij kunnen kiezen uit een breed aanbod aan werkplekken en jobs die in lijn liggen met hun studies. Zo krijgen ze meer kansen om relevante ervaring op te doen. Studenten kunnen deze zomer dus op hun beide oren slapen. Ze zullen zeker ergens een centje kunnen bij verdienen. Maar de opmars van andere sectoren is slecht nieuws voor de horeca en eventsector. Studenten kiezen deze zomer liever voor vaste uren en een vast loon.”

-Jeroen Poels, CEO van uitzendkantoor Deltaworx

Studenten kiezen deze zomer voor zekerheid

Jobstudenten hebben deze zomer keuze uit een ruim aanbod aan werkplekken. Daarbij kiezen ze opvallend meer voor jobs buiten de horeca- en eventsector. De oorzaak ligt volgens Deltaworx bij de coronacrisis die studenten de voorbije twee jaar dwong om een vakantiejob in andere sectoren te zoeken. Tijdens de zware periode voor de horeca en eventsector maakten heel wat studenten kennis met de voordelen van jobs met regelmatige uren en een vaster loon.

“Jobs in de retail en logistiek werken met een duidelijke planning. Dat geeft studenten zekerheid over wanneer en hoeveel ze kunnen werken en hoeveel ze dus kunnen verdienen. Iets wat de horeca en events met hun ad hoc planningen–minder kunnen bieden. Deze zomer versterkt de krapte op de arbeidsmarkt de dalende populariteit van de horeca en eventsector. Door het veel grotere aanbod aan studentenjobs zijn jobstudenten ook kieskeuriger geworden. Ze kiezen liever voor een job die dichtbij huis is en meer comfort.”

-Jeroen Poels, CEO van uitzendkantoor Deltaworx

Toch verzekert Deltaworx dat horecazaken en festivals niet moeten wanhopen. Er blijven veel studenten ook last-minute naar jobs zoeken om snel nog een centje bij te verdienen. De horeca- en evenementensector blijft interessante sector voor studenten al moeten ze wel meer concurreren met andere sectoren, besluit Deltaworx.

Jeroen Poels

CEO & Founder, Deltaworx

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be