“Wie ecologisch rijdt, is sneller thuis”

Eco-rijden betekent geen snelheidsverlies, blijkt uit vergelijking tussen drie rijstijlen

Wie er een ecologische rijstijl op nahoudt, komt niet later aan dan iemand die op een normale of sportieve manier rijdt. Dat blijkt uit een vergelijking van drie verschillende rijstijlen door rijopleidingscentrum DrivOlution. Sterker nog: in eco-modus kan niet alleen zuiniger, maar ook veiliger én sneller gereden worden dan in sportieve modus.


Door dezelfde auto een maand lang te testen in drie verschillende rijstijlen - sportief, normaal en eco - controleren de rijstijlanalisten van DrivOlution het effect op het verbruik en op de snelheid. Wat blijkt? Met een zuinige rijstijl sparen ze niet alleen bijna 1 liter per 100 km uit, ze komen zelfs sneller aan dan met een sportieve rijstijl.

“Onderstaande grafiek geeft een zicht op het aantal ritten, de snelheid en het verbruik in de verschillende rijstijlen. Sportief rijden geeft een hoger verbruik: zo is er een verbruikswinst van 19% (0.94L/100km) tussen sportief rijden en ecologisch rijden. En opmerkelijk: er wordt geen hogere gemiddelde snelheid geregistreerd. Eco-rijden geeft dus géén aanleiding tot snelheidsverlies. In eco-modus wordt zelfs 4.66km/u sneller gereden."

Jan De Strooper, bestuurder DrivOlution

Rijstijldata
In de auto werd ook een dongle geplugd waarmee DrivOlution de rijstijlgegevens opvolgde. Hier valt het verhoogd aantal acties bij sportief rijgedrag meteen op. Er wordt vaker te snel opgetrokken, en het bochtenwerk en de snelheidsovertredingen swingen de pan uit.

“Een interessant cijfer is het aantal keren te hard remmen. Dat is zelfs hoger bij normaal rijgedrag dan bij sportief rijgedrag. Een mogelijke oorzaak hiervoor is dat de bestuurder minder alert is omdat hij zijn voorligger als het ware blindelings volgt. Een ecologische rijstijl levert een blanco rapport. De rijstijldata tonen dus aan dat sportief rijden geen gunstig effect heeft op veilig rijden, eco-rijden doet dat wel. Aandachtig rijden in het verkeer creëert rust in het hoofd. Hierdoor rij je vlot en zuinig naar je bestemming. In alle rust aankomen op je bestemming maakt het bovendien makkelijker om goed te parkeren, wat dan weer ten gunste komt van paaltjes en muurtjes.”

Jan De Strooper, bestuurder DrivOlution

Hoe gingen ze te werk?
Het Leuvense opleidingscentrum DrivOlution coacht elk jaar 5.000 vrachtwagen- en bedrijfswagenbestuurders in veilig en zuinig rijden. Om na te gaan of verbruik in relatie staat met rijgedrag, of het eerder een logisch gevolg is van wat er op de weg gebeurt, testten de experten van DrivOlution een maand lang drie rijstijlen met dezelfde wagen:

  • Sportief: alle remmen los: Schumi-style optrekken, te snel rijden en nooit cruise control gebruiken

  • Normaal: het voorliggende verkeer volgen, pas schakelen wanneer het uitkomt en enkel cruise control rijden op de snelweg

  • Ecosmurf: de bestuurder houdt zich netjes aan alle regels van de kunst: correct optrekken, juist schakelen, zoveel als mogelijk cruise control, ver vooruitkijken en anticiperen

Het testvoertuig heeft een normverbruik van 5 liter in de stad, 3,7 liter daarbuiten en 4,2 liter gemengd gebruik. De onderzoekers reden met zomerbanden en deden zowel zakelijke als woon-werkverplaatsingen en privé-uitstappen. Op het einde van de test stond er 3.214 kilometer op de teller en werd voor de drie rijstijlen samen met 44.79 km/u het getankte verbruik afgeklokt op 4.71 L/100km.

Lisa Kaspers

PR Consultant, Bepublic

Jan De Strooper

Bestuurder, DrivOlution

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be