Wie zijn rijgedrag meet, gaat veiliger rijden

Proefproject van Baloise Insurance bewijst effect van toestel dat rijgedrag registreert

  • Twee op de drie bestuurders zegt rijgedrag aan te passen na het monitoren van het rijgedrag.
  • Vorm van beloning nodig om bestuurders aan te zetten om rijgedrag ook écht te monitoren.
  • Vrouwen rijden voorzichtiger dan mannen, ouderen voorzichtiger dan jongeren.

Wie zijn auto uitrust met een systeem dat het rijgedrag registreert, gaat veiliger rijden. Ze trekken minder snel op, gaan minder bruusk in de remmen en houden zich beter aan de maximumsnelheid. Dat blijkt uit een proefproject van Baloise Insurance met dongles in honderd auto’s. Het rijgedrag verbetert wel alleen bij wie zijn rijscores actief bekijkt. De verzekeraar gaat met de resultaten in de hand op zoek naar een manier om mensen te motiveren hun rijgedrag te monitoren — bijvoorbeeld via bonussen.

***

Verzekeraar Baloise Insurance installeerde de voorbije maanden een dongle bij honderd Belgische automobilisten, onder wie vijftig jongeren. Het toestel wordt aangesloten op de diagnostische poort van de auto, registreerde haarscherp het rijgedrag. De gebruikers konden via een app en een website hun scores raadplegen: of ze de snelheidsbeperkingen respecteren, of ze te snel optrekken en of ze soms bruusk in de remmen gaan omdat ze bijvoorbeeld te weinig afstand houden.

Vrouwen rijden beter

Het goede nieuws: de helft van de proefpersonen bleek al bij het begin een goede chauffeur te zijn. Vrouwen rijden over het algemeen voorzichtiger dan mannen (56 tgo 41 procent), vooral omdat ze minder vaak bruusk in de remmen gaan (17 tgo 10 procent). Jongeren scoren zwakker dan 40-plussers, bestuurders met een grote wagen rijden onvoorzichtiger dan mensen met een kleine wagen.

Alleen effect bij wie checkt

Hoewel Baloise Insurance geen enkele vorm van beloning koppelde aan het proefproject, bewees de dongle zijn effect. Wie minimaal één keer per week zijn scores checkte, ging nadien beduidend voorzichtiger rijden. Het bewustzijn over de scores had volgens de proefpersonen effect op acceleratie (54 procent), remgedrag (65 procent) en snelheid (77 procent). Twee op de drie bestuurders gaven van zichzelf aan dat ze door het controleren van hun rijgedrag betere bestuurders werden en dat vertaalde zich ook in de effectieve scores.

Helaas gold dat effect alleen voor wie zijn rijgedrag actief checkte. Meer dan de helft van de bestuurders ging niet of zelden zelf naar de scores kijken via de app of de website. Bij hen evolueerde het rijgedrag niet. De niet-actieve proefpersonen waren bovendien de minst goede bestuurders: van wie wél zelf checkte, had 62 procent van de bestuurders al bij het begin een goede score. Bij wie niet ging kijken, was het net omgekeerd: 62 procent had een slechte score en behield die dus ook.

Op naar beloning voor wie veilig rijdt

Baloise Insurance brengt de cijfers naar buiten in aanloop naar vrijdag de dertiende, een dag die de verzekeraar uitriep tot Safety Day. Ze wil de onderzoeksresultaten gebruiken om de verkeersveiligheid te verbeteren.

“Het proefproject bewijst dat dongles wel degelijk een invloed hebben op de verkeersveiligheid, zolang de gebruikers er actief mee bezig zijn. Het wordt dus de uitdaging om mensen te motiveren om dat te doen. De beloning wordt daarbij doorslaggevend. Dat kan door het in een spelvorm te gieten, maar ook door hen een bonus te geven als ze veilig rijden. Dat ‘pay how you drive’-model gaan we bij Baloise Insurance nu onderzoeken: we overwegen om naast de bestaande polissen ook een autoverzekering aan te bieden waarbij je beloond wordt als je veilig rijdt. Zo hopen we het aantal verkeersongevallen te doen dalen.”

Bart Walraet, woordvoerder Baloise Insurance

Jongeren nauw opvolgen

Omdat uit het proefproject blijkt dat jongeren minder veilig rijden, ligt daar volgens Baloise Insurance de sleutel.

“Het zou een goede zaak zijn als we het rijgedrag van jongeren actief monitoren tijdens hun rijopleiding en tijdens het eerste jaar waarin ze rijden, omdat ze in die periode de meeste ongevallen veroorzaken. Door hen via de resultaten van hun dongle geregeld feedback te geven over de manier waarop ze rijden, kan hun rijgedrag misschien definitief verbeteren.”

Bart Walraet

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), waarmee Baloise Insurance een partnerschap afsloot, is blij met de resultaten.

“Het BIVV verwelkomt het experiment van Baloise Insurance. Systemen die rijgedrag registreren, gekoppeld aan regelmatige feedback aan de bestuurder, kunnen helpen om rijgedrag bij te sturen en zo het verkeer veiliger te maken.”

Karin Genoe, CEO van het BIVV

Bart Walraet

woordvoerder, Baloise Insurance

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be