Winkelcriminaliteit kost Belgische retail € 1,3 miljard

Checkpoint Systems: België heeft hoogste winkelcriminaliteit van West-Europa na Spanje

  • Winkelcriminaliteit kost elke Belg dit jaar € 119 extra

  • Belgische retail verloor € 900 miljoen door winkelcriminaliteit in 2018

  • Retail in België investeerde ruim € 400 miljoen in preventie voorbije jaar

  • Supermarkten, shoppingcentra en kledingwinkels populairst bij Belgische winkeldief

  • Provincies Antwerpen, Luik en Henegouwen het meest last van winkeldieven

  • Georganiseerde misdaad stijgt: inbraken en rondtrekkende bendes met geprepareerde tassen

De Belgische retailers hebben het voorbije jaar 900 miljoen euro verloren door diefstallen. Daarmee heeft ons land de hoogste winkelcriminaliteit van West-Europa na Spanje en dat voelt de Belgische consument in zijn portefeuille. De winkels rekenen de Belg 119 euro extra aan om de kosten van gestolen spullen te compenseren. Dat blijkt uit de studie ‘Retail Security in Europe’ in opdracht van Checkpoint Systems, wereldleider in dervingpreventie voor de retail. Supermarkten, shoppingcentra en kledingwinkels zijn het populairst bij Belgische winkeldieven.

Winkeldiefstal blijft in de meeste West-Europese landen status quo of daalt licht. Maar niet in België. De Belgische retailers zagen winkeldiefstal in ons land het voorbije jaar opnieuw toenemen. Het gaat dan over diefstal door onbekenden, personeelsleden of fraude door leveranciers, maar ook georganiseerde winkelcriminaliteit zoals rondtrekkende bendes. De retailers zagen daarbij 0,9 miljard euro van hun jaarlijkse omzet in rook opgaan door winkelcriminaliteit. Opgeteld met de investeringen van ruim 400 miljoen euro om winkelcriminaliteit te bestrijden, brengt dat de totale kost van winkelcriminaliteit voor de Belgische retail op 1,3 miljard euro of 1,9% van hun jaarlijkse omzet. Dat blijkt uit het rapport “Retail Security in Europe” dat uitgevoerd werd door Crime&Tech, een spin-off van de Università Cattolica del Sacro Cuore van Milaan. Onderzoekers analyseerden daarbij de cijfers over winkeldiefstal van ruim 3.500 winkels in Europa.

“Winkelcriminaliteit blijft een grote impact hebben op de omzet van de Belgische retailers. De toenemende verliezen door georganiseerde misdaad verdienen daarbij extra aandacht. Maar beveiliging om diefstal onder controle te krijgen mag geen doel op zich zijn. De nieuwste beveiligingstechnologieën  moeten retailers helpen om meer te verkopen en tegelijkertijd de verliezen onder controle te krijgen. De winkelervaring van consumenten wordt namelijk steeds belangrijker.”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Belg betaalt 30 euro meer dan gemiddelde Europeaan door diefstallen

Spanje is Europees kampioen winkelcriminaliteit. Retailers verliezen er door winkelcriminaliteit 2% van hun jaarlijkse omzet. Nederland en België delen de tweede plaats, met een kostenplaatje van 1,9% van de jaarlijkse omzet. Frankrijk (1,7%), het Verenigd Koninkrijk (1,1%) en Duitsland (1,0%) doen het beduidend beter dan België.

“De hoge winkelcriminaliteit in ons land, met als koplopers de provincies Antwerpen, Luik en Henegouwen, zorgt ervoor dat elke Belg per jaar 119 euro extra betaalt in de winkel. Dat is 30 euro meer dan de gemiddelde Europeaan.”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Supermarkten meeste last van winkelcriminaliteit

Niet alle retailers hebben evenveel last van winkelcriminaliteit in Europa. Supermarkten lijden de grootste verliezen. Zij verliezen 2,6% van hun jaarlijkse omzet. In België ligt dat percentage met 2,4% iets lager dan het Europese gemiddelde. Dat is wel nog steeds gelijk aan een verlies van ruim 420 miljoen euro per jaar. Shoppingcentra en kledingwinkels zijn twee andere populaire doelwitten. Zij verliezen respectievelijk 51 miljoen euro en 50 miljoen euro per jaar aan winkelcriminaliteit.

Top 5 meest gestolen goederen per sector:

Supermarkt

Shoppingcenter

Kledingwinkel

Alcohol

Kleding

Broeken

Vlees, vis & kaas

Multimedia

Truien

Cosmetica

Accessoires

Blouses

Chocolade & snoep

Alcohol

Cosmetica

Kleding

Tabak & sigaretten

Ondergoed

“Retailers verliezen niet enkel inkomsten door winkelcriminaliteit. Naast winkeldiefstallen, rondtrekkende bendes of stelend personeel, is er ook schade door foutief voorraadbeheer of beschadigde goederen. Slechts 1 op de 3 retailers slaagt erin een duidelijk onderscheid te maken tussen de verliezen door criminele activiteiten en andere verliezen.”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Belgische retailers investeren 400 miljoen euro in beveiliging

Supermarkten in België hebben nog ruimte om het verlies door winkelcriminaliteit op hun omzet te verkleinen. Zij investeren namelijk het minst van alle retailers in beveiliging: amper 0,4% van hun omzet. Het gemiddelde in de Belgische retail ligt op 0,6% van de jaarlijkse omzet, goed voor een bedrag van 400 miljoen euro.

“Als we kijken naar welke beveiligingstechnieken de Belgische retailers gebruiken dan zijn het vooral beveiligingslabels en tags, artikelbeveiligingssystemen en camerabewaking. Twee op de drie ondervraagde retailers geven aan dat ze deze technieken in hun winkel hebben geïnstalleerd. De helft van de retailers gebruikt camerabewaking in alle winkels. Dat ligt hoger dan in de andere West-Europese landen (46,4%).”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

 

Over de studie
De studie ‘Retail security in Europe, going beyond Shrinkage’ geeft de laatste statistieken en trends over winkelcriminaliteit binnen de retail in Europa weer. Daarvoor ondervroeg Crime&tech retailers in 11 Europese landen (België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden). Samen vertegenwoordigen de retailers zo’n 24.000 winkels in Europa. De onderzoekers analyseerden daarnaast de cijfers over winkeldiefstal van ruim 3.500 winkels (de grootste dataset in zijn soort), nam 1.600 nieuwsverhalen over winkelcriminaliteit uit de Europese media door en vulde dat alles aan met een focusgroep van meer dan 20 beveiligingsmanagers.

Over Crime&tech
Crime&tech srl het spin-off-bedrijf opgericht door de Università Cattolica del Sacro Cuore en Transcrime - Joint Research Centre on Transnational Crime. Crime&tech past de onderzoeken van Transcrime toe in technologieën en toepassingen voor private en openbare bedrijven met behulp van geavanceerde analyses om zo misdaad te beoordelen, op te volgen, in kaart te brengen en te voorkomen, en om de veiligheid te verhogen. In 2017 voerde Crime&Tech het eerste onderzoek in Italië uit naar misdaad en veiligheid in de detailhandel. Het werkte hiervoor samen met Sicurezza en werd gesteund door Checkpoint Systems.
Voor meer informatie: www.crimetech.it

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems, een divisie van CCL Industries, is de enige verticaal geïntegreerde RF-/RFID-oplossingenleverancier voor de retailsector. Nu de eisen van de consument dankzij de technologie in sneltempo toenemen, biedt Checkpoint slimme oplossingen die altijd en overal voor duidelijkheid en efficiëntie zorgen in de retailomgeving. Dankzij een uniek aanbod van software, hardware, etiketten, tags en geconnecteerde cloud based oplossingen, optimaliseert Checkpoint de retailactiviteiten en efficiëntie met realtime intuïtieve gegevens die doorheen de bevoorradingsketen en in de winkel worden verzameld. Het resultaat? Meer winstgevendheid en een rijkere klantenervaring. De slimme retailoplossingen van Checkpoint bouwen voort op 50 jaar expertise in radiofrequentietechnologie, innovatieve diefstal- en dervingpreventiesystemen, toonaangevende software, RFID-hardware en uitgebreide labeloplossingen om artikelen van de bron tot het winkelrek te identificeren, te beveiligen en op te volgen.
Voor meer informatie: www.checkpointsystems.com
Twitter: @CheckpointSys

Retail security in Europe, going beyond Shrinkage

PDF - 13 Mb

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be