Winkels hebben te weinig oog voor blinden

Switch organiseert als eerste personeelstrainingen om blinden beter te bedienen

Winkelbedienden weten nog te vaak niet hoe ze blinden en slechtzienden kunnen helpen. Dat meldt blindenorganisatie Licht En Liefde, die daarom winkels, musea en horecazaken aanspoort om hun personeelsleden trainingen te geven. Apple premium reseller Switch is de eerste zaak die via Licht En Liefde trainingen geeft aan hun 153 winkelbedienden om blinden en slechtzienden beter te helpen.

Blinden en slechtzienden kunnen vaak niet terugvallen op de nodige hulp in openbare plaatsen zoals winkels, musea en horeca-etablissementen. Uitbaters van dergelijke etablissementen denken er onvoldoende over na of weten niet waar ze op moeten letten wanneer iemand met een visuele handicap hun zaak binnenwandelt. Blindenzorg Licht En Liefde zet zich als expert op verschillende manieren in voor blinden en slechtzienden in Vlaanderen en Brussel. Binnen dat kader geeft de VZW ook opleidingen waarin ze ziende mensen attent maken op de noden van mensen met een visuele handicap. De organisatie wilt nu ook musea, horecazaken en winkels aanmoedigen dergelijke opleidingen te volgen.

“In België wonen naar schatting 240 000 mensen met een visuele handicap. Dat is een bijzonder grote groep. Het lijkt ons dan ook niet meer dan normaal dat een goede dienstverlening voor blinden deel uitmaakt van het normale aanbod. Winkeluitbaters hebben vaak wel de juiste intentie, maar botsen op problemen wanneer een blinde of slechtziende hen om hulp vraagt. Het gevolg daarvan is dat winkels hun dienstverlening opgeven. Daarom willen we zaakvoerders aanmoedigen om hun personeel trainingen te laten volgen.”

Jan de Smedt, netwerkdirecteur van Licht En Liefde

 

Medewerkers Switch verplicht   

Apple Premium Reseller Switch is de eerste Belgische onderneming die via Licht En Liefde al zijn medewerkers verplicht een training te volgen die hen leert omgaan met blinden en slechtzienden. De IT-keten krijgt regelmatig mensen met een visuele beperking over de vloer omwille van de toegankelijkheid van Apple producten voor mensen met een visuele beperking. Daarom zullen de medewerkers van Switch niet alleen leren hoe ze blinden en slechtzienden kunnen begeleiden in de winkel, maar ook welke functies hun producten bevatten die relevant zijn voor mensen met een visuele beperking.

“Wekelijks krijgen we tientallen vragen van mensen met een visuele beperking. Onze medewerkers weten uiteraard wel hoe ze met een iPhone moeten omgaan, maar kennen vaak niet alle functies die erin verscholen zitten voor blinden en slechtzienden. Zo kan een iPhone dicteren wat je als slechtziende aan het typen bent en je daarbij wijzen op fouten. Tijdens deze personeelstrainingen laat Licht En Liefde onze personeelsleden zelf in de rol kruipen van een blinde of slechtziende om hen zo bewust te maken van hun noden.”

Jim Meerbergen, Learning & Development Coordinator bij Switch

De eerste personeelstraining van Switch zal vond plaats in hun winkel in Aartselaar Daarnaast zijn de trainingen speciaal voor personeelsleden ook online beschikbaar gemaakt.

 

____

 

Over Switch

Met 29 winkels over heel België is Switch de grootste Apple Premium Reseller van België, waarbij ze hun klanten een totaaloplossing willen bieden zodat ze het beste uit hun aankoop kunnen halen. Naast pure verkoop zet Switch in op maatschappelijk relevante projecten en ondersteunen ze IT-toepassingen in de business en onderwijs sector.

 

Over Licht & Liefde

Blindenzorg Licht en Liefde is een vereniging zonder winstoogmerk, opgericht in 1923, die zich inzet voor blinden en slechtzienden in Vlaanderen en Brussel. De organisatie ijvert voor een inclusieve samenleving, waarin drempels die leiden tot uitsluiting van blinden en slechtzienden worden weggewerkt. Met hun expertise wilt de organisatie advies, steun en antwoorden bieden op de vragen van blinden, slechtzienden en hun aanverwanten. Daarnaast worden ze vaak geraadpleegd als partner door verschillende overheidsinstanties, universiteiten, revalidatiecentra, voorzieningen voor personen met een handicap en mutualiteiten.

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be