WinWinner haalt 1 miljoen euro op voor Europese expansie en sprong naar kmo-markt

Het Gentse crowdlendingplatform WinWinner wil zijn werking versterken en brengt daarvoor verse financiering binnen van 1 miljoen euro. Die krijgt het o.a. van een aantal nieuwe investeerders, waaronder de vooraanstaande serie-ondernemer Pieter Casneuf. Het opgehaalde kapitaal moet het platform helpen om zijn reikwijdte te vergroten in andere Europese landen. Daarnaast wil CEO Matthias Browaeys met de investering het hoofd bieden aan de steeds verder groeiende groep gevestigde kmo’s die de mogelijkheden van crowdlending exploreren.

Het afgelopen jaar haalden zo’n 200 Belgische bedrijven meer dan 85 miljoen euro op via crowdlending en -funding. De financieringsvorm wint daarmee jaar na jaar aan populariteit, zowel bij het aantal particulieren dat wil investeren als het aantal bedrijven dat zoekt naar kapitaal. 

Opvallend daarbij is de groter wordende vraag vanuit gevestigde kmo’s. Waar tot een paar jaar geleden voornamelijk start-ups bij WinWinner kwamen aankloppen, zag het bedrijf het aandeel meer gevestigde kmo’s met 60% stijgen. 

Zo rondde Van der Valk Nazareth net haar crowdlendingcampagne af: op vijf weken tijd haalde het hotel €600.000 op bij het grote publiek. Meer dan 160 investeerders kenden via WinWinner een achtergestelde lening toe, waarmee Van der Valk Nazareth duurzaamheidsinvesteringen zal doorvoeren. Zonnepanelen en laadpalen, gefinancierd door ‘de crowd’. 

“Alle kmo’s zoeken vandaag werkkapitaal om te kunnen groeien. Daarbij hebben ze vaak meer budget nodig dan klassieke financieringsvormen, zoals de bank, hen toelaten. Crowdlending is voor hen dan ook zeer interessant om op te nemen in hun financieringsmix. De investeringen waar kmo’s naar op zoek zijn, liggen veel hoger dan start-ups. En dat vraagt dan ook van ons een grotere investering. Met de kapitaalinjectie willen we de kmo-markt ten volle kunnen bedienen.”
-Matthias Browaeys, CEO van WinWinner

Europa lonkt 

In vergelijking met andere Europese landen - niet in het minst Nederland - heeft het Belgische crowdfundinglandschap nog heel wat stappen te zetten. WinWinner ziet al langer het potentieel van die buitenlandse markt en maakt nu prioriteit van een Europese vergunning. Vanaf november 2023 is die verplicht voor al wie crowdfundingactiviteiten buiten de eigen landsgrenzen wil uitvoeren.

We onderhouden nu al goede contacten met onze buitenlandse collega-platformen, maar via de Europese licentie kunnen we die banden concretiseren. Heel wat bedrijven opereren al lang niet meer uitsluitend in België. Wanneer Belgische ondernemers via crowdfunding de kans krijgen om zich op buitenlandse markten te presenteren, is voor hen een pak meer mogelijk. Daarnaast krijgen Belgische beleggers ook de opportuniteit om in groeiende buitenlandse kmo’s te investeren. De markt en het investeringspotentieel wordt daardoor plots een pak groter.”
- Matthias Browaeys, CEO van WinWinner

Vers kapitaal 

WinWinner werd opgericht in 2016 met als doel ‘slapend spaargeld’ van particulieren te activeren door het te investeren in Belgische startende ondernemingen. Sinds hun oprichting wist het al bijna 50 miljoen euro aan financiering op te halen voor meer dan 400 ondernemers. 

WinWinner groeide zo tot één van de grootste crowdlendingplatformen in ons land. Naast investeerders te zoeken voor zijn klanten, trok de onderneming ook zelf de aandacht van verschillende investeerders, zoals Combell-oprichter Jonas Dhaenens. Pieter Casneuf vervoegt dat rijtje nu.

 

FOTO: Jonas Dhaenens, Matthias Browaeys, Pieter Casneuf en Mark De Backer - ⓒ WITTEKOP - Foto vrij te gebruiken.
FOTO: Jonas Dhaenens, Matthias Browaeys, Pieter Casneuf en Mark De Backer - ⓒ WITTEKOP - Foto vrij te gebruiken.

 

Matthias Browaeys

CEO & Founder, WinWinner

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be