Wolters Kluwer België: “COVID-19 zet turbo onder digitalisering bij accountants”

Iets meer dan een derde van de accountancybedrijven in België krijgt de facturen van zijn klanten digitaal, terwijl dat vóór de COVID-19-crisis nog maar een vierde was. En videoconferencing en Whatsapp zijn enorm populaire communicatiemiddelen geworden onder accountants en hun klanten. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij 350 accountants naar de impact van COVID-19, uitgevoerd door Wolters Kluwer België naar aanleiding van de Week van Accountant. De COVID-19-crisis heeft de digitalisering bij de accountancybedrijven dus in een echte stroomversnelling gebracht. Maar er is ook een aandachtspunt: ruim 1 op de 3 accountants vindt dat de werkdruk mede door de gezondheidscrisis te hoog ligt.

Marktonderzoek wijst uit:

  • één derde meer digitale facturen aangeleverd sinds COVID-19

  • klantcommunicatie via videoconferencing en Whatsapp in opmars

  • 38% van accountants wil werkdrukverlaging

 

Digitale facturen voor en na COVID-19
De tijd dat ondernemers en zelfstandigen op regelmatige basis bij hun boekhouder binnenspringen met een stapel papieren documenten ligt nog niet helemaal achter ons, maar toch. Steeds meer bedrijven, ondernemers en zelfstandigen zien de voordelen in van het digitaal versturen van facturen naar hun accountant. Ze laden die documenten op via het web, via een app op hun smartphone of sturen ze door via e-mail.

De huidige gezondheidscrisis heeft dit proces versneld. Uit het onderzoek van Wolters Kluwer blijkt dat voor de coronacrisis ongeveer een kwart (27%) van de ondernemers hun facturen in digitale vorm verstuurden naar hun accountants. Vandaag de dag is dat aantal gestegen tot ruim een derde (35,9%). Dat is dus een stijging van 33% in enkele maanden tijd. En op de vraag of klanten hun factuur na de gezondheidscrisis digitaal zullen indienen, antwoordden de accountants dat ze dat naar 4 op de 10 klanten zien evolueren na COVID-19. Vóór COVID-19 kregen maar 18% van de accountants de facturen van meer dan de helft van hun klanten digitaal. Nu is dat 30%.

Meer (en vooral snel) advies
Uit de studie blijkt ook dat accountants niet louter meer gezien worden als een ondersteunende functie van ondernemers of zelfstandigen. Ze worden gezien als een echte partner. Tijdens de gezondheidscrisis hebben ze bedrijven meer moeten adviseren, bijvoorbeeld om ze te behoeden voor financiële problemen of een faillissement. 

48% van de respondenten is het eens met de stelling dat ze méér advies hebben gegeven dan voor de COVID-19-periode. Ook de helft (50%) van de respondenten geeft aan dat ze méér vragen krijgen van klanten over hun persoonlijke financiële planning omdat die door COVID-19 onder druk staat. 

“Het is overduidelijk dat deze crisis voor onze sector een uitdaging was. Accountants moesten snel overschakelen op telewerk en de klanten vroegen meer advies waar ze ook snel een antwoord op wilden hebben. Met alle maatregelen en premies die de regionale en de federale overheden namen, was dat niet gemakkelijk. De accountants moesten hun klanten begeleiden in dat kluwen van overheidsmaatregelen. Dat heeft geleid tot een hogere werkdruk voor de mensen in de sector.”
Ronny De Goedt, Managing Director, Tax & Accounting, Wolters Kluwer


Videoconferencing en Whatsapp populair
Ook de communicatie ondervindt gevolgen van de huidige gezondheidscrisis. Meer dan 6 op de 10 (61,45%) accountants zeggen dat ze meer via videoconferencing communiceren dan voor COVID-19. En iets meer dan de helft (52%) is dat ook van plan te blijven doen eenmaal het virus bestreden is.

Om met klanten te communiceren, zijn telefoon, e-mail of een fysiek bezoek de klassieke manieren. Maar als je accountants vraagt wat daarnaast hun favoriete communicatiemiddelen zijn, dan halen videoconferencing en Whatsapp hoge scores. Respectievelijk 45% en 32% van de respondenten geeft daar de voorkeur aan boven LinkedIn, Facebook of Twitter. 27% kiest voor het klantenportaal.

“Sommige accountants geven aan dat hun fysieke contacten met klanten belangrijk blijven, maar dat die zullen beperkt worden tot vaste periodes per maand. Tijdens die fysieke afspraken willen ze meer tijd voorzien om zich beter te kunnen inwerken in de leefwereld en ambities van hun klant. Voor snelle tussenkomsten willen ze nog vaker videoconferencing gebruiken. Die videogesprekken willen sommigen ook gebruiken om ook vanuit het buitenland te werken.”
Ronny De Goedt, Managing Director, Tax & Accounting, Wolters Kluwer

 

Verder op de ingeslagen weg
Veel accountants geven aan dat ze in de toekomst verder willen gaan op de ingeslagen, digitale weg. Voor 47% van de respondenten is investeren in digitale tools zoals scanoplossingen, elektronisch factureren of het klantenportaal een topprioriteit. Ruim een vijfde (21%) wil de klanten verder begeleiden in het digitaliseringstraject van hun bedrijf. Andere topprioriteiten zijn het verlagen van de werkdruk, wat 4 op de 10 kantoren aangeven, en het behouden van hun huidige klantenportefeuille, wat voor iets meer dan 3 op de 10 kantoren een belangrijke doelstelling is voor de komende periode. 

Beroepsvereniging ITAA (Institute for Tax Advisors & Accountants) merkte ook op hoe de digitaliseringstrend in het accountancy landschap een boost kreeg de afgelopen maanden, maar tegelijk hoorde het vanuit de sector hoe de vele steunmaatregelen en adviesvragen ook een impact hadden op de werkdruk bij de accountancykantoren. 

“Corona heeft onder de digitaliseringstrein in de accountancywereld een echte turbo gezet. Zo leveren 33% meer cliënten hun facturen digitaal aan in vergelijking met de situatie voor COVID-19. Accountants en belastingadviseurs hebben zich razendsnel aangepast aan de nieuwe behoeften van hun cliënten en met behulp van digitale middelen gezorgd voor operationele efficiëntie in moeilijke tijden. Het grote voordeel van deze efficiëntie door automatisering is echter net de winst voor het uniek-menselijke aspect: begrip, gespecialiseerd advies op maat en de vertrouwensrelatie met de cliënt. En laat dat nu net de essentie van ons beroep zijn!”
Bart Van Coile, voorzitter ITAA (Institute for Tax Advisers & Accountants)

 

Over Wolters Kluwer
Wolters Kluwer (WKL) is een wereldwijde leider in professionele informatie, softwareoplossingen en diensten voor de sectoren gezondheidszorg, fiscaliteit en boekhouding, bedrijfsbeheer, risicobeheer en compliance, en juridische en regelgevende sectoren. Dag na dag helpen we onze klanten om cruciale beslissingen te nemen door hen deskundige oplossingen aan te reiken, die een diepgaande domeinkennis combineren met geavanceerde technologieën en diensten.  

Wolters Kluwer gaf in 2019 een jaaromzet aan van €4,6 miljard. De groep levert diensten aan klanten in meer dan 180 landen, heeft activiteiten in meer dan 40 landen en stelt wereldwijd ongeveer 19.000 mensen tewerk. De onderneming heeft haar hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn, Nederland.  

Het Wolters Kluwer-aandeel is genoteerd op Euronext Amsterdam (WKL) en is opgenomen in de AEX- en Euronext 100-indexen. Wolters Kluwer heeft een gesponsord Level 1 American Depositary Receipt-programma (ADR). Deze ADR's worden verhandeld op de over-the-counter markt in de VS (WTKWY).  

Voor meer informatie kunt u www.wolterskluwer.com raadplegen en ons volgen op Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube.  

Ellyne Temmerman

Marketing Communications Manager Wolters Kluwer Tax & Accounting, België

Ken Standaert

PR Consultant Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be