Zwemparadijs LAGO in Brugge viert 10de verjaardag met feestweekend vol zwem- en waterplezier
17 mei 2025

- 3,5 miljoen bezoekers in 10 jaar tijd
- 15.700 kinderen leerden er zwemmen
- Feestweekend met tal van activiteiten, zoals zeemeerminzwemmen, VR-snorkelen, springkastelen en glijbanen, initiaties, animatie, …
- Ook de volgende jaren zet LAGO in op infrastructuur en beleving
BRUGGE, zaterdag 17 mei 2025. Zwemparadijs LAGO in Brugge bestaat 10 jaar en dat laat het zwembad niet onopgemerkt voorbij gaan. Het weekend van zaterdag 17 en zondag 18 mei staat volledig in het teken van water- en zwemplezier met tal van activiteiten voor jong en oud. “We hebben het laatste decennium hard gewerkt om van LAGO Brugge een groot succes te maken. Een bezoek is een waar avontuur. Ook de komende jaren investeren we verder in infrastructuur en tal van initiatieven die zorgen voor extra beleving”, zegt Hans Vanpoucke, centrummanager van LAGO Brugge. In 10 jaar tijd trok het zwemparadijs maar liefst 3,5 miljoen bezoekers en leerden 15.700 kinderen er zwemmen. De verjaardagstaart werd aangesneden in aanwezigheid van Olivier Strubbe, schepen van Sport in Brugge.
.jpeg)
Op 30 mei 2015 ging S&R – later omgedoopt tot LAGO Brugge Olympia - open voor het grote publiek. Het nieuwe zwembad kwam in de plaats van het bekende Olympiabad dat volledig werd afgebroken. Vandaag beschikt LAGO Brugge Olympia over een olympisch bad van 50 meter en over een zeer groot recreatief gedeelte, waarvan een stuk in de openlucht.
“We hebben dit zwembad echt wel op de kaart gezet in onze regio. Dat doe je niet alleen met infrastructuur, maar ook met activiteiten die voor een extra beleving zorgen. Je moet de mensen blijven animeren zodat ze nieuwsgierig blijven en zin hebben om te blijven komen. De komende jaren gaan we verder op dat elan: we investeren in opblaasstructuren en een upgrade van het kinderbuitenbad. Bij ons komen zwemmen, is een waar avontuur.” Hans Vanpoucke, centrummanager van LAGO Brugge.
3,5 miljoen bezoekers in 10 jaar
In totaal heeft LAGO Brugge al 3,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen in 10 jaar tijd. Een zeer mooi cijfer. En ruim 15.000 kinderen hebben er sinds 2015 leren zwemmen. Sommige bezoekers zijn erg trouw en komen bijna dagelijks/wekelijks zwemmen. LAGO is een plek waar sport, ontspanning en familiebeleving samenkomen.
“Ik kom 3x per week zwemmen. LAGO Brugge is voor mij als een tweede thuis. Zwemmen is zalig om je hoofd leeg te maken en je lichaam in conditie te houden. Ook als rugpatiënt is het ideaal voor m'n revalidatie, ik herleef telkens. Het 50-meter bad is perfect om te trainen. Het is een plek waar ik tot rust kom en tegelijk mijn trainingen in de beste omstandigheden kan afwerken.” Rik Cloet, trouwe bezoeker van LAGO Brugge.
Nieuwe blikvanger tijdens feestweekend
Een nieuwe blikvanger voor het publiek in Brugge zijn de vier levensgrote letters L, A, G en O. Ze zijn voorzien van allerlei speelelementen. Kinderen kunnen er op klimmen en er afglijden.

Daarnaast zijn er tijdens het feestweekend tal van activiteiten gepland. Denk maar aan zeemeerminzwemmen, springkastelen en glijbanen, een feesttherapeut met animatie, een fotobooth in het onthaal, VR-snorkelen, … Enkele sportclubs zullen ook initiatie geven in waterpolo, onderwaterhockey, synchroonzwemmen, duiken en aquasport. Kinderen jonger dan 10 jaar zwemmen gratis tijdens dit feestweekend. Zaterdagavond is er nog een barbecue gepland.
Niet blijven stilstaan
Eén van de geheimen van LAGO Brugge is dat het zwembad niet is blijven stilstaan. In de loop der jaren werden tal van nieuwe initiatieven gelanceerd. In 2017 de buitensauna en buitenjacuzzi’s, in 2022 de VR-slide, in 2023 de swim-run (voor scholen) en in 2024 het eerste BK Wibit en een opblaasbaar hindernissenparcours van 31 meter lang. Het investeerde ook in het innovatieve Angel Eye drenkelingensysteem.
Ook op vlak van animatie heeft LAGO de grenzen verlegd. Zo was er bijvoorbeeld in 2015 een optreden van Stan Van Samang, in 2016 een pool party met de deelnemers van Temptation Island, in 2019 een yogasessie met Ingeborg en een nocturne. In 2024 waren er de felgesmaakte inzamelacties voor Think Pink en De Warmste Week. Er werd toen respectievelijk geld ingezameld met aqualessen en opgietsessies in verschillende thema’s.
“Innoveren en de mensen blijven verrassen, is iets waar we bij LAGO Brugge hard op inzetten. Ons doel is altijd geweest om aan onze bezoekers – jong en oud – een onvergetelijke dag te bezorgen. Niet alleen voor gezinnen, maar ook voor jeugdbewegingen, scholen en verenigingen. Ik denk dat we trots mogen zeggen dat we in die opdracht geslaagd zijn en dat we daarom kunnen rekenen op trouwe en tevreden bezoekers.” Hans Vanpoucke, centrummanager van LAGO Brugge.
Het volledige programma van 17 en 18 mei vindt u hier. Bezoekers reserveren best op voorhand online een inkomticket, maar de extra activiteiten in het bad zijn inbegrepen in het toegangsticket.
Perscontact:
Hans Vanpoucke, LAGO Brugge, hans.vanpoucke@lago.be, 0476 53 70 07
Hanne Opsomer, PR-consultant Bepublic Group, hanne.opsomer@bepublicgroup.be, 0498 59 22 22